directe ! a La República. N. 4119. Dimarts, 21 d'agost de 2018 06:04 h


directe!cat


acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dimecres, 18 de juliol de 2018 14:10 h

El sector logístic necessita dos anys més per recuperar l'activitat d'abans de la crisi

El fort creixement del transport marítim i l'impacte del comerç electrònic està sent decisiu en l'augment de la mobilitat de mercaderies

ACN Barcelona.-El sector de la logística a Catalunya va moure a l'entorn de 400 milions de tones el 2017, la xifra més alta des del 2010 però encara lluny dels nivells de mobilitat que es registraven just abans de la crisi, segons ha explicat Enric Ticó, nou director general de Cimalsa. Ticó, que ha participat en la presentació de la nova edició de 'L'Observatori de la Logística', ha destacat el fort creixement sostingut del sector que s'ha situat en ritmes superiors al 10% en els últims quatre anys. El director general ha afirmat que de mantenir aquesta tendència, el sector recuperarà els nivells d'abans de la crisi en els pròxims dos anys. Ticó ha destacat l'excepcional comportament del transport marítim i l'increment de la mobilitat de mercaderies per l'impacte del comerç electrònic com factors destacats d'aquest creixement de l'activitat del sector.

L'edició del 2018 de 'L'Observatori de la Logística' té 320 pàgines i presenta 45 indicadors i 60 xifres estadístiques desagregades en sis àmbits específics, segons els autors de l'estudi Tot i el fort creixement de l'activitat logística els últims anys, l'estudi destaca que el pes del sector en relació amb el VAB (el PIB sense impostos) ha disminuït, passant de tenir un pes del 12,7% el 2014 al 12,3% el 2015, últimes xifres conegudes per al sector de la logística. Ticó ha explicat que aquest descens del pes és conjuntural i es justifica d'una banda pel ''decreixement'' dels preus dels combustibles i d'altra banda per l'important creixement del PIB català en aquells anys. Rècord de mercaderies des del 2009El pes total de les mercaderies que es van moure a Catalunya el 2017 se situa en 401 milions de tones, el 9,1% més que el 2016 i la xifra més alta registrada des de l'any 2009 (415 milions de tones), però encara per sota dels 529 milions de tones que es van registrar el 2007, just abans de la crisi. El transport per carretera va absorbir 295,264 milions de tones, amb un augment del 6% i un pes que suposa el 73,56% del pastis de la logística catalana. El transport marítim, amb 95,412 milions de tones i un creixement del 19% en relació amb el 2016, se situa en segon lloc per pes de mobilitat, amb el 23,69% del total. L'activitat marítima, la que més creixL'estudi destaca que el valor de la mobilitat del sector marítim se situa com el sector que més creix i obté la xifra més alta fins ara registrada de tones de mercaderies des del començament de la sèrie l'any 2004, gràcies a l'aportació de les rutes de llarga distància. El transport ferroviari segueix sent una part poc rellevant en el conjunt del transport. Ticó ha valorat negativament aquest fet i ha apuntat directament a la manca d'infraestructures necessàries i especialment a l'assignatura pendent del corredor del mediterrani. A més de la manca del corredor del mediterrani, el director general de Cimalsa també s'ha referit al retard en les mesures de privatització del transport ferroviari com a causa d'aquesta manca de pes de l'ús del tren en el moviment de mercaderies. En relació amb el destí de les mercaderies, les xifres més destacades assenyalen que el 43% del total dels 401 milions de tones es va distribuir en el mercat intern català, el 24% en mercats internacionals (amb creixements de l'11% pels mercats europeus i del 19% a altres regions del món). Finalment, el 18% del total de les mercaderies s'ha destinat al mercat intern espanyol amb un creixement del 5% en relació amb el 2016. El tràfic de pas, el que no té origen o destí a Catalunya, aporta el 6% del total del moviment de mercaderies i ha registrat un augment del 13% en relació amb l'exercici anterior.El 94% del combustible, derivat del petroli L'estudi també fa una referència a la sostenibilitat mediambiental i constata que el consum de combustibles fòssils segueix sent el predominant en el moviment de mercaderies suposant el 94% del combustible consumit pel sector logístic (77% en ús de gasoil i 17% gasolina), amb una baixada dels litres consumits del 4% en el cas de la gasolina i de l'1% en el cas del dièsel. Els combustibles alternatius, com el GLP (gas liquat) i el GNV (gas natural) han augmentat el seu pes en 9% i un 8%, respectivament. L'estudi alerta que en el 2017, les matriculacions de vehicles amb combustibles alternatius han reculat, cosa que no passava des de l'any 2013. L'Observatori de la Logística' també fa referència a la recuperació del mercat laboral. El 2017 el nombre d'aturats registrats en aquest sector s'ha reduït l'11%, passant de 13.765 desocupats el 2016 a 12.199 el 2017, cosa que fa preveure una ''reactivació'' del pes del sector logístic en l'economia catalana. En relació amb l'ocupació, les últimes dades fan referència a l'any 2015 i l'estudi indica que el nombre de llocs de treball del sector encara està un 23% per sota dels màxims del 2008. Les 26.814 empreses actives que configuren el sector logístic català també se situen en una xifra encara molt llunyana de les 34.731 empreses que hi havia actives l'any 2008. Entre el 2016 i el 2017 és creixement de societats mercantils en aquest sector ha estat del 2,6%. Catalunya líder a l'Estat en superfície logísticaCatalunya disposa de 7 milions de metres quadrats útils de magatzems, cosa que situa aquest territori com el número u de l'Estat en oferta logística. Entre el 2016 ¡ el 2017, Catalunya ha afegit un 4% més de metres quadrats al sector. Barcelona és la demarcació que absorbeix més metres quadrats, amb el 72,86% del total i la que ofereix el preu més alt de les seves instal·lacions amb una mitjana de 5,3 euros al mes el metre quadrat, lleugerament per sota d ela mitjana del metre quadrats a la Unió Europea que el 2017 es va situar en 5,6 euros al mes el metre quadrat. Demarcacions Barcelona és la cinquena ciutat amb la mitjana de preu del lloguer el metre quadrat de la UE per rere de Londres, Dublín, Birmingham i Munich. En relació amb el comportament dels preus de lloguer el metre quadrat per demarcacions, Barcelona amb 5,3 euros al mes se situa la primera de Catalunya, amb un increment del 15% en relació amb el 2016.La mitjana de Catalunya al 2017 s'ha situat en 4,6 euros el metre quadrat amb un creixement del 14,6% més. Girona amb 3,5 euros al mes el metre quadrats és la segona demarcació catalana més cara amb un increment del preu del 12% en relació amb el 2016.Tarragona va registrar un mitjana de preu de 2,9 euros, el 15% més, i Lleida 2,5 euros el metre quadrat, amb un increment del 16,6%. 88 'start ups' en el sector logístic Una de les novetats de l'edició d'aquest any ha estat la publicació d'un capítol dedicat a les 'start ups' en el sector. L'observatori ha identificat 88 'start ups', de les quals un 38% treballen en l'àmbit de la intel·ligència artificial i el 15% en el que es coneix el sector de 'l'última milla' i que s'ocupa del lliurament als domicilis particulars de les comandes de comerç electrònic.Aquestes 88 empreses ocupen a uns 1.000 treballadors altament qualificats i la mitjana de plantilla se situa en unes 12 persones. Barcelona concentra el major nombre d'aquestes 'start ups' amb 81 societats i la resta es distribueixen amb les altres tres demarcacions.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.