directe ! a La República. N. 4126. Divendres, 19 d'abril de 2024 15:00 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dilluns, 23 de juliol de 2018 13:29 h

Ribó diu que el 155 ha alentit el desplegament de la Llei de Transparència

El Síndic de Greuges admet que s'avança en qualitat però encara no prou en quantitat de dades públiques

ACN Barcelona.-El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha lamentat aquest dilluns que, tot i que s'ha avançat en el compliment de la Llei de Transparència en aspectes concrets, com per exemple l'aprovació de 90 codis ètics, la percepció general és d'un cert "alentiment" en el seu desplegament. En aquest sentit, ha dit que cal reforçar les actuacions de col·laboració i suport entre administracions, tenint en compte que les obligacions són les mateixes per a totes les administracions encara que les capacitats i els recursos no ho siguin. Ribó ha reconegut que l'any 2017 ha estat marcat per l'excepcional situació institucional viscuda a Catalunya, que també ha afectat l'aplicació de la Llei de transparència, sobretot en l'àmbit de la Generalitat, i ha endarrerit iniciatives que requerien impuls polític, com el desplegament del reglament de la llei.

Després de lliurar el tercer 'Informe anual sobre transparència, accés a la informació pública i bon govern' al president del Parlament, Roger Torrent, el Síndic ha opinat que cal augmentar l'esforç per difondre el dret d'accés per mitjà d’una actuació conjunta de totes les administracions i que pugui tenir un impacte substancial en el conjunt de la població. "La ciutadania ha de saber que té dret a demanar la informació que tenen les administracions, i aquest és un dret bàsic per avançar cap un model més participatiu", assegura l'informe, de més de 60 pàgines.Per Ribó, el prop d'un centenar de codis ètics demostra que "es va estenent la taca d'oli, més enllà del pur accés a la informació". En publicitat també s'ha avançat, ja que hi ha més continguts i la Generalitat, malgrat algunes excepcions i la intervenció per part del govern espanyol, també ha avançat, perquè publica tota la informació prevista a la llei. La qualitat de la informació també ha millorat perquè les administracions comencen a entendre el dret d'accés i el marc legal al quan s'han d'acollir.També cal dotar la Comissió de Garantia d’Accés a la Informació Pública (GAIP) dels recursos necessaris per exercir la seva funció. L'òrgan de garantia és una peça bàsica en la configuració del dret d'accés, tant per resoldre les reclamacions com per fixar pautes i criteris d'aplicació. "I no és admissible la situació actual, amb un nombre de membres inferior al previst com a mínim en la Llei i sense els recursos adequats per exercir de forma plena totes les seves funcions", afirma el document del Síndic.Pel que fa a la qualitat de la informació que es publica als portals, a mesura que augmenta el volum d'informació publicada, si no es fa de manera organitzada i entenedora per a les persones, es pot generar una percepció de desinformació i d'ineficàcia de la publicitat, contrària a la finalitat pretesa. Per això, el Síndic demana que la informació es publiqui de manera estructurada, completa i actualitzada i que, quan calgui, s’hi incorporin guies perquè sigui comprensible per a tothom. Tot i això, l’estudi d'aquest any ha introduït una novetat metodològica que ha implicat persones usuàries no expertes per comprovar la usabilitat i la facilitat de navegació pels portals de transparència. Un 90% de la setantena de persones que hi han participat ha interactuat amb fluïdesa.Segons el Síndic, també cal revisar el règim sancionador de la llei, perquè "tal com ha estat concebut, difícilment podrà funcionar com a garantia del compliment de la llei i, passats tres anys de la vigència, és oportú revisar-lo".Per elaborar aquest informe, com en els anys anteriors, s’ha dedicat una atenció especial a l’avaluació del compliment de les obligacions de publicitat i a la tramitació i la resolució de les sol·licituds d’accés a informació pública. En total, s’han analitzat 2.393 portals i, per verificar el compliment del dret d'accés, s'han enviat 228 sol·licituds amb la tècnica del ciutadà ocult. El nivell de resposta, avaluat a partir d’aquest sistema, ha estat del 69,5%, molt similar al de l’any passat.L’informe inclou un annex amb la relació d’administracions que no han donat resposta a les sol·licituds plantejades en el marc del test del ciutadà ocult o el qüestionari enviat pel Síndic, entre les quals hi ha ajuntaments de més de 20.000 habitants, com Pineda de Mar (Maresme) i Sant Vicenç dels Horts (Baix Llobregat), i altres de més de 10.000 habitants com Badia del Vallès, Pallejà, Piera i Sant Carles de la Ràpita, o Celrà, entre molts altres menors de 5.000 habitants. Tampoc han respost els consells comarcals del Garraf, el Pallars Jussà i el Baix Empordà. En alguns casos, aquest comportament es repeteix per tercer anys consecutiu.El Síndic destaca que el nivell de resposta als qüestionaris esmentats ha millorat, però encara és lluny de la plena col·laboració.En relació amb el nombre de sol·licituds d’accés a la informació, d’acord amb les dades facilitades per les diferents administracions per mitjà dels qüestionaris, s’ha reduït en relació amb l’any anterior. En aquest sentit, el Síndic proposa potenciar la via electrònica en les sol·licituds d’accés a la informació, segurament l'opció preferida per la ciutadania, de manera que es faci sense exigir la signatura electrònica o el certificat d'identificació, circumstància que la llei permet. El dret d'accés es reconeix legalment a tothom, sense condicions, i la identitat no és rellevant per exercir-lo, afirma el Síndic.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.