directe ! a La República. N. 4126. Divendres, 19 d'abril de 2024 11:50 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


Osona doble fletxa Dimecres, 16 de gener de 2019 06:00 h

Muntanyola reclama que es millori el manteniment d'una de les principals vies d'accés al poble, propietat de Tona

L'alcalde tonenc defensa que la carretera forma part del pla zonal de la Diputació de Barcelona i es farà nova el 2021

ACN Muntanyola.-La carretera N-141-c i Muntanyola (Osona) estan units per una via de poc més de dos quilòmetres que, segons un estudi de la Diputació de Barcelona, cada dia recorren 1.022 vehicles. Tot i que la propietat d'aquest antic camí rural –ara pavimentat- és de l'ajuntament veí de Tona, per a Muntanyola representa una de les principals vies d'accés al municipi. El 2017 el consistori muntanyolenc ja s'hi va gastar una subvenció de 50.000 euros per arreglar una part del ferm, però ara volen que Tona es cuidi i intensifiqui el manteniment que fa de la via, sobretot per les gelades o els episodis de neu. Des de Tona, en canvi, defensen que l'atenció que donen a una via que no utilitza pràcticament cap dels seus veïns és l'adequada. A més, Josep Salom, l'alcalde tonenc, ha defensat el compromís de la Diputació de Barcelona per fer la carretera nova de cara al 2021 i assumir-ne el manteniment.

Poc més de 1.000 vehicles al dia fan el camí que va des de l'antiga carretera de Manresa a Muntanyola, un antic camí rural que és propietat de Tona. La carretera, juntament amb la que passa per Santa Eulàlia de Riuprimer, és un de les dues carreteres principals d'accés al poble. El regidor d'Urbanisme de Muntanyola, Carles Morera, en declaracions a l'ACN ha reclamat millores en el manteniment de la via. Segons ha explicat, la carretera té peralts mal executats, que han de servir per contrarestar la força centrífuga que empeny els vehicles cap a fora; unes pendents molt pronunciades o la manca de tanques de seguretat en alguns trams, entre d'altres. Tot plegat, segons el regidor, fa que sigui una carretera "realment perillosa". A més, quan glaça o neva, les males condicions de la via s'accentuen. En un any, es poden arribar a registrar quatre o cinc accidents. Segons l'alcalde de Muntanyola, Ramon Llorà, "cal mirar de trobar una solució pel manteniment de la via". "De moment l'ajuntament ha hagut d'anar invertint dins que es podien haver destinat a altres camins rurals", ha destacat el batlle. De fet, Carles Morera ha explicat que l'any 2017 l'Ajuntament de Muntanyola va fer una inversió gràcies a una subvenció de 50.000 euros de la Diputació que va servir per arreglar un tram del ferm que estava en molt mal estat amb l'objectiu de guanyar en seguretat. Segons el regidor de Muntanyola, es va arribar a un compromís amb el consistori de Tona perquè s'encarregués de la col·locació de tanques per valor de 5.000 euros. Muntanyola critica que el canvi de tanques no es va produir, mentre que Tona afirma que amb 5.000 euros no es van poder canviar totes, però es va realitzar una actuació per aquest valor. Des del consistori, critiquen que l'ajuntament veí s'ha "desentès" de la carretera, mentre que Muntanyola reclama que s'hi actuï el més aviat possible per augmentar la seguretat en el tram. Pla zonal de la Diputació de BarcelonaFer nova la carretera de Tona que utilitza Muntanyola per accedir al seu municipi té un cost d'entre 800.000 i 1 MEUR, segons ha explicat el màxim responsable d'Infraestructures de la Diputació de Barcelona, Jordi Fàbrega. El diputat ha concretat que la Diputació ja ha pres el compromís d'actuar en aquesta via i per això es va incloure la demanda al pla zonal que impulsa la Diputació. Un dels objectius d'aquest pla, precisament, és la vertebració del territori a través de les infraestructures viàries. En aquests moments, el procediment es troba en la fase d'avaluació de l'impacte ambiental de l'obra. Un cop la Generalitat hi doni el vistiplau, ja es podrà redactar el projecte constructiu i licitar unes obres que podrien estar enllestides el 2021, segons ha confirmat el diputat. A més, la Diputació de Barcelona també s'ha compromès a fer el manteniment de la via. La solució per resoldre el conflicteL'alcalde de Tona, Josep Salom, s'ha mostrat satisfet pel compromís de la Diputació d'incloure la via dins el pla zonal. "Ni Muntanyola ni Tona tenim 800.000 euros per invertir i fer nou el tram del camí", ha assenyalat. En aquesta línia, l'alcalde s'ha preguntat: "Si ja se sap que l'obsolescència de la via té data de caducitat, cal invertir diners per tapar forats quan d'aquí un any i mig s'aixecarà tot i es farà de nou?". Per Salom, és millor esperar aquest temps fins el 2021, tenint en compte que un cop feta la inversió, "ja no s'hi haurà de pensar més". L'alcalde de Muntanyola, Ramon Llorà, ha assenyalat que mentre no arribi l'arranjament de la Diputació, "s'hauria de trobar una solució pel manteniment". "De moment hem anat invertint des de l'Ajuntament uns diners que podies destinar a altres camins i s'han hagut de destinar a aquesta carretera que és de Tona". De la seva banda, el regidor Morera ha explicat que l'Ajuntament de Muntanyola ja sabia que la Diputació faria aquesta inversió a la carretera, però calia actuar-hi en aquell moment perquè "era un perill". "El que no podem fer és dir que com que ja l'arreglaran, no hi fem res", ha criticat. Gelades i nevadesA Muntanyola li preocupa que ara que ve el fred, i la carretera té zones obagues que es poden glaçar, això pugui provocar accidents. "Volem que tirin sal i que en cas de nevades treguin la neu amb rapidesa", ha demanat el regidor. El consistori i els veïns que utilitzen la via volen que quan hi hagi nevades, en lloc de tancar la carretera -com és preceptiu-, s'hi actuï per retirar la neu i s'hi pugui circular.De la seva banda, l'alcalde de Tona ha defensat que el consistori s'ocupa del manteniment de la via "en la mesura dels nostres recursos i les nostres possibilitats". Per exemple, en cas de gelades com les d' aquests dies, o nevades, amb l'única màquina que té el consistori es fan actuacions prioritzant els punts més concorreguts del municipi, com els centres escolars, sanitaris, o la biblioteca. Després s'actua en la resta de carrers o camins que són perifèrics. "I el camí de Muntanyola té aquesta condició. No és una actuació prioritària", ha assenyalat Salom. "No és ni més ni menys que qualsevol altre carrer o camí del municipi", ha destacat.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.