Renfe i VIIA posen en marxa la primera autopista ferroviària amb origen a Barcelona
Un tren de mercaderies carregat amb semiremolcs uneix des d'aquest dimarts la capital catalana i la localitat luxemburguesa de Bettembourg cinc cops per setmana
ACN Barcelona.-Renfe Mercancías i l'operador d'autopistes ferroviàries de SNCF, VIIA, han posat en marxa aquest dimarts a la tarda el primer servei d'aquestes característiques amb origen a Barcelona amb un tren de transport amb semiremolcs que cobrirà la ruta entre la capital catalana i Bettembourg, a Luxemburg. El comboi surt des de l'estació intermodal de Can Tunis, on una grua de grans dimensions carrega els semiremolcs, amb rodes incloses, sobre els vagons per transportar-los cap a Bettembourg. En total, seran cinc trens d'anada i tornada entre les dues ciutats i a l'abril s'afegirà una sisena freqüència. El tren mesura entre 450 i 500 metres de longitud i cobrirà el trajecte en 22 hores. El nou servei podria treure més de 22.000 camions de les carreteres.
Un cop el tren arribi a Perpinyà per l'ample de via internacional, el tren ha de canviar de locomotora i passarà a ser operat per la companyia francesa SNCF. Cada tren pot transportar fins a 1.500 tones en composicions mixtes, concretament un 70% de la mercaderia en semiremolcs i la resta, un 30%, en contenidors.Amb aquest nou servei, es calcula que es poden arribar a estalviar un total de 23.070 tones de diòxid de carboni a l'any gràcies a aquesta connexió i treure fins a 22.090 camions de les carreteres.El director general de Renf Mercaderies, Abelardo Carillo, ha destacat que amb l'entrada en funcionament d'aquesta autopista ferroviària és una demostració que els ferrocarrils i el transport per carretera "no són enemics" sinó "complementaris" i que el Port de Barcelona és "competitiu" per a l'entrada i sortida de mercaderies.Carrillo també ha subratllat l'aposta de la companyia per a la internacionalització del transport de mercaderies i ha comentat que en els propers mesos es multiplicarà, ja que si l'any passat hi havia deu combois que cobrien rutes amb l'estranger cada setmana, ara ja n'hi ha 20 i a finals del 2019 es tancarà amb 34 trens.Per la seva banda, el president de VIA, Thierry Le Guilloux, ha explicat la posada en marxa d'aquest servei després de deu anys de "dificultats" i ha expressat la seva satisfacció per haver-les superat. Le Guilloux ha indicat que la seva idea és operar fins a vuit trens com els que avui ha sortit des de Barcelona des de l'Estat cap a França, Alemanya, Escandinàvia i el Regne Unit. "És el començament del projecte, volem demostrar que podem operar almenys vuit trens per dia", ha comentat, que ha destacat Barcelona com a punt d'unió amb la resta de la Península.El Grup SNCF va transportar a través de VIIA 106.615 unitats al llarg de l'any passat i va evitar l'emissió de 80.000 tones. A més, ja opera quatre línies més arreu del continent com la de Calais a Torí (1.150 quilòmetres), Calais-El Voló (1.470 quilòmetres), Bettembourg-El Voló (1.045 quilòmetres) i entre Aiton (Chanbéry) i Orbassano, de 175 quilòmetres entre França i Itàlia.