directe ! a La República. N. 4126. Dijous, 28 de març de 2024 18:16 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Comunicació doble fletxa

El consum de diaris en paper a Catalunya segueix el seu retrocés perdent un 1,9% de lectors

Comentaris 1  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 1 vot )
carregant Carregant

El Baròmetre de la comunicació i la cultura ha presentat aquest dimecres el resum de la primera onada de 2010, corresponent al període bimensual gener-febrer. En línies generals l'estudi confirma la tendència observada en la darrera onada del 2009 i també la d'ara fa un any, tan pel que fa al consum de mitjans de comunicació com als culturals i a l'oci. La premsa, per exemple, manté el descens en índex de penetració d'un 1,9% de lectors. D'altra banda, dels actuals 2.701.000 milions de lectors de premsa diària, el 29,9% ho fan en català, una proporció que, respecte al castellà, és inferior a tots els altres mitjans exceptuant el cinema, encara amb un 3,6% d'espectadors en català.

Comparteix
   


Etiquetes
Com ja va succeir en l'anterior onada del Baròmetre de la comunicació i la cultura –gener-novembre de 2009-, i comfirmant la tendència del darrer any, el percentatge de lectors de diaris a Catalunya manté una caiguda de l'1,9%. Així, actualment hi ha 2.701.000 lectors de diaris, és a dir, un 42,1% de la població.

Aquesta tendència a la baixa apareix també a la ràdio. Si en la darrera onada del Baròmetre es perdien 32.000 oients – 2,2% menys-, ara el percentatge baixa fins al 3,2% negatiu. A les antípodes d'aquests suports apareix Internet, que continua el seu ascens i, segons el Baròmetre, compta ja amb 2.722.000 milions d'usuaris diaris –un 42,4%-. De la seva banda, el consum de cinema retrocedeix en un 1,4%.

Pel que fa al consum de mitjans en català, la premsa escrita segueix a la cua dels que tenen una major presència d'aquesta llengua. Segons l'última onada del Baròmetre, només un 29,9% dels lectors de premsa diària llegeixen diaris en català, i el 84,1% ho fan en castellà –la suma no dóna 100 a causa de les duplicacions-.

En d'altres suports, com la ràdio -48,9%-, la televisió -52,2%-, l'Internet -47,4%- o les revistes 42,0%-, la presència del català és molt més elevada. En l'àmbit dels consums culturals, el cinema en català segueix amb un discret 3,6% de penetració, encara més baix que el registrat l'any 2009 -3,8%-.

Premsa diària
A Catalunya, el diari líder segueix sent El Periódico de Catalunya, amb 720.000 lectors diaris, seguit de La Vanguardia, amb 638.000 lectors. Més enrere apareixen 'El Mundo Deportivo' -464.000 lectors- i el gratuït 20 minutos amb 424.000 lectors. El fet que per 807 capçaleres en català n'hi hagi 2.227 en castellà explica en part el perquè del baix consum de premsa en català.

Exceptuant Barcelona, el rànquing de diaris varia a les altres tres demarcacions catalanes. A Girona, per exemple, El Punt, amb 112.000 lectors diaris, és el líder absolut a molta distància de La Vanguardia i del Diari de Girona -49.000 lectors-. A Lleida es manté el lideratge indiscutible del Segre, amb 104.000 lectors, l'edició en català del qual supera la castellana en 11.000 lectors.

Pel que fa Tarragona, és el Diari de Tarragona qui lidera el rànquing amb 122.000 lecors diaris. El segueix Més Tarragona (Reus, Costa Daurada) i a continuació El Mundo Deportivo.

Publicacions periòdiques
Entre els setmanals i quinzenals continuen líders les publicacions 'Pronto', 'Hola' i 'Lecturas'. Amb tot, entre les 20 primeres capçaleres hi apareixen 'Tot Mataró i Maresme' o el 'Capgròs', també del Maresme. Per demarcacions, a Girona el 'Setmanari de l'Alt Empordà' figura en la tercera posició per darrerer de dues publicacions de premsa rosa, amb 38.000 lectors.

En canvi, a Lleida la revista líder és 'Comarques de Ponent i Pirineu', que compta amb 55.000 lectors habituals. A Tarragona només 'L'Estel', 'La Fura' i 'El Vallenc' aconsegueixen fer ombra a les dues grans capçaleres de la premsa del cor, 'Pronto' –líder- i 'Hola'. Quant a les publicacions mensuals, 'Sàpiens' és l'única revista en català que, a nivell nacional, s'acosta en quarta posició i amb 126.000 lectors, a capçaleres com 'Muy interesante' –líder- o 'National Geographic'.


Ràdio
Catalunya Ràdio manté el liderat com a emissora generalista d'àmbit nacional, amb 494.000 oïents de dilluns a divendres, seguida de prop per RAC1, del grup Godó, que compta amb 412.000 oïents els mateixos dies analitzats. Pel que fa a les temàtiques, 'Los 40 Principales' manté la posició preeminent per davant de 'Flaix FM'. I quant a les emissores d'informació, 'Catalunya Informació' es manté líder amb 121.000 oients setmanals, molt per davant de 'Radio Marca', amb 63.000.

Per demarcacions, a Barcelona són Catalunya Ràdio, Cadena SER i RAC1 les que ocupen les tres primeres places respectivament. Aquí, Catalunya Ràdio compta amb 330.000 oients intersetmanals. A Girona la SER perd el segon lloc en benefici de RAC1, mentre que a les demarcacions de Lleida i Tarragona es manté el patró de Barcelona, que coincideix amb el rànquing nacional d'emissores.

Televisió
Televisió de Catalunya és, a nivell nacional, la televisió líder amb una quota de pantalla global del 18,5%. Lleida i Girona, amb un 24% i un 22% de quota respectivament són les demarcacions on més es veu TV3, mentre que Barcelona -17,5%- i Tarragona -17,8%- queden més enrere. TV3 se situa així més de 3 punts per sobre de la seva competidora immediata, 'Telecinco'.

Quant als canals de televisió estatals, 'Telecinco' es manté líder amb un 25,9% de quota de pantalla i superant Antena 3 i Televisió espanyola. Pel que fa a les televisions locals/comarcals, Barcelona TV gaudeix d'un 25% de quota de pantalla, i molt per sota apareix 'Teletaxi TV' -7,8%-. Lleida Televisió ocupa la quarta plaça amb un 6,9% de quota i per sobre de '25TV'.

Usos prioritaris d'Internet
A la xarxa, els cercadors segueixen acaparant les visites dels usuaris, un 97,5% dels quals els utilitzen. Però dels 2.722.000 milions d'internautes que ja hi ha a Catalunya –un 42,4% de la població-, el Baròmetre sorprèn al constatar que fins a un 32,9% tenen com a segona visita habitual les webs de bancs i caixes. El segueixen els blocs o webs personals i després la premsa generalista en paper.

En relació als usos habituals d'Internet, el correu electrònic suma un 91,4% dels usuaris, seguit de les consultes de preus i/o productes, el sistema de comunicació 'Messenger' i els fitxers d'àudio i productes culturals.




COMENTARIS fletxa taronja

item
#1
2 d'abril de 2010, 09.42 h

Als altres suports. No 'en d'altres'


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat






















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

#xocdetrens fletxa






giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
S’avalua bé? Qui sap avaluar?

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.