directe ! a La República. N. 4126. Dijous, 28 de març de 2024 21:27 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Política doble fletxa

El veto als cotxes reduirà la contaminació?

Els pros i contres de la la restricció de vehicles més contaminants a Barcelona

Comentaris 6  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 2 vots )
carregant Carregant

A. G | La contaminació atmosfèrica es considera el principal risc ambiental per a la salut a escala mundial. A Barcelona es podrien evitar 250 morts cada any si es complissin els límits de contaminació recomanats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS), segons l'estudi de l'Agència de Salut Pública de Barcelona. Davant la problemàtica, el govern d'Ada Colau ha impulsat diverses mesures per millorar la qualitat de l'aire. La més polèmica és la restricció de circulació de vehicles en zona de baixes emissions, que va entrar en vigor fa un mes i ha generat controvèrsia entre diversos actors polítics i socials. 
Vehicles a la sortida de Barcelona per la C-58 a l'altura de Ripollet
Vehicles a la sortida de Barcelona per la C-58 a l'altura de Ripollet
© Maria Belmez

Comparteix
   


Etiquetes
És una mesura insuficient, defensa Maria Garcia, portaveu de la Plataforma Qualitat de l'Aire (PQA), que destaca que la mesura "afecta un 14% dels vehicles" i això, no és suficient per frenar la contaminació atmosfèrica. En aquest sentit, demana que s'actuï amb mesures permanents i estructurals. "No podem esperar al 2020", sentencia, tot i que celebra els primers passos que ha fet l'Ajuntament en aquest àmbit. Tanmateix, reconeix que "és una obligació legal i no una discussió pública", després de les nombroses veus que s'han manifestat en contra d'aquesta iniciativa.
 
Precisament, la portaveu de la Plataforma d'Afectats per les Restriccions Circulatòries (PARC), Mónica Xufré, destaca que és una mesura injusta i ineficient que afecta el sector de la població socialment més desfavorit."Cap ciutat d'Europa ha obligat als seus ciutadans a llançar el cotxe al desguàs", sentencia. Tanmateix, concreta que cap persona mor per la contaminació atmosfèrica a la ciutat, si bé és cert que reconeix que perjudica aquelles persones amb malalties cròniques. I puntualitza: "la nostra primera reivindicació és exigir la millora de la qualitat de l'aire", però la classe treballadora sense recursos per renovar-se el cotxe no pot ser "el cap de turc"


Mapa de la Zona de Baixes Emissions (Ajuntament de Barcelona)

El frau del dièsel

Amb aquesta mesura, l'Ajuntament aposta per reduir el trànsit més contaminant de forma gradual. Així doncs, des de l'1 de desembre, els turismes de benzina anteriors al 2000, els dièsel anteriors al 2006 i també les furgonetes matriculades abans de l'1 d'octubre del 1994 no poden circular en la Zona de Baixes Emissions (ZBE) en cas d'episodi de contaminació, que es produeixen entre 1 i 5 cops l'any a Barcelona. L'objectiu és eliminar el trànsit a partir de 2020 d'aquests vehicles en aquestes zones, per finalment, l'any 2025 prohibir-los totalment la circulació en els municipis que integren l'Àrea Metropolitana.
 
"La restricció no delimita els cotxes més contaminants", revela Xuflé, que argumenta que no és cert que els cotxes de benzina abans del 2000 contaminin més. "Un Seat Panda antic produeix menys emissions que un Volkswagen Touareg nou", afirma la portaveu de la PARC, que insisteix que a Berlín centre, on existeixen mesures de restricció de circulació més estrictes, "el Seat podria comprar l'adhesiu per circular i el Touareg no".
 
En aquest sentit, la PARC, aposta pel mesurament individual dels vehicles i els que no compleixin la normativa, que es puguin adaptar amb elements homologats. Però "la DGT no permet l'homologació", lamenta Xufré, que apunta que no s'ha tingut en compte la casuística i s'ha volgut "demonitzar" els més vulnerables.
 
De la mateixa manera, la PQA també és molt crítica amb el que anomenen el "frau dièsel". Segons la plataforma, el frau de les emissions ha demostrat àmpliament com els nous vehicles dièsel són més contaminants en NO2 que els vehicles de benzina vells. Per això, diuen "la restricció s'aplicarà sobre un percentatge insuficient del parc circulant i amb unes etiquetes que no tenen en compte el frau del dièsel". Amb tot, demanen a la Generalitat que es personi en les causes judicials obertes per aquest tema. 


Un client de l'estació de servei Can Buxeres omple el dipòsit de dièsel (ACN)

Traspàs del vehicle privat al transport públic

De fet, la PQA aposta pel canvi de paradigma en el model de mobilitat: el traspàs del vehicle privat als mitjans de transport més sostenibles. La portaveu de la plataforma, Maria Garcia, afirma que la primera corona de Barcelona, on es registren els nivells més alts de trànsit, el 69%, té una gran xarxa de transport preparada per assolir aquest traspàs. "Només s'hauria de reforçar algunes línies en moments puntuals" i reforçar punts de l'àrea metropolitana, reconeix Garcia, que afirma que "treien cotxes es potenciaria el transport públic en superfície i l'ús de la bicicleta".
 
Tanmateix, la plataforma demana que de forma complementària a una Zona de Baixes Emissions més restrictiva, es consideri l'aplicació d'un peatge urbà per entrar a Barcelona. "Si no es dificulta el vehicle privat, econòmicament o tecnològicament, no hi ha manera de canviar", sentencia Garcia, que posa l'exemple d'Estocolm, on aquesta mesura ha reduït en un 30% el trànsit a la ciutat en només 6 mesos. Segons la portaveu de la PQA, per acomplir la normativa legal i les recomanacions de l'OMS, Barcelona hauria de reduir l'ús del vehicle privat un 30%. A més a més, senyalen que permet destinar els recursos recaptats a millorar el transport públic.
 
Per contra, la portaveu de la PARC es mostra contrària al peatge urbà i assenyala que la solució no implica posar restriccions econòmiques a vehicles que, pel frau del dièsel, per exemple, contaminen igual que un cotxe sense adhesiu, sinó, per potenciar mesures que "facilitin que la gent de forma natural deixi el cotxe". En aquest sentit, la Plataforma d'Afectats per les Restriccions Circulatòries proposen seguir el model berlinés i tancar una gran corona al centre de Barcelona. Per això, demanen el desplegament d'una xarxa de transport públic des de les entrades cap al centre de la ciutat i la construcció d'estacionaments als voltants de Barcelona. Ara mateix, "el problema és arribar de l'àrea metropolitana a Barcelona en transport públic sense tardar gairebé dues hores" afirma Xufré.


Un autobús de TMB (ACN)

Primer, el cotxe

Finalment, la PARC denúncia que és una mesura totalment antisocial i prematura que afectarà les persones que no puguin assolir el canvi de vehicle o bé, per la manca d'un transport públic on viuen o per falta de recursos econòmics. "Perjudicarà la seva qualitat de vida", sentencia Xufré. "Hi ha plans de qualitat mediambiental des de 2006 i no s'ha aplicat res", explica la portaveu, que titlla la mesura "d'electoralista" perquè "fan veure que fan alguna acció" contra la contaminació atmosfèrica. Tanmateix, lamenta que s'hagi actuat només en el cas del vehicle i s'hagin abandonat focus importants de contaminació atmosfèrica a la ciutat i l'Àrea metropolitana com la incineradora de residus del Besòs (TERSA) o les emissions dels vaixells al Port de Barcelona.
 
Per la seva banda, la PQE celebra la iniciativa del govern de Colau d'apostar pel canvi de model de ciutat, "ara planificat només pels cotxes", segons la seva portaveu. Tot i això, són prudents. "El 2020 seguirem pressionant perquè, normalment, sempre venen les excuses". De fet, la plataforma va organitzar un acte per a debatre les mesures necessàries per posar fi a la contaminació de l'aire amb representants dels partits polítics al Parlament de Catalunya. El consens en els resultats sorprenen. Caldrà esperar si es fan efectives i com. Mentrestant, els barcelonins seguirem respirant el mateix aire.


Gràfic de les respostes dels partits al debat sobre la qualitat de l'aire (PQA)
 




Notícies relacionades

COMENTARIS fletxa taronja

item
#6
2 de gener de 2018, 08.59 h

la COLAU, RICA I PIJA, vol que els pobres vagin a peu i no es puguin moure del seu pis, per que així no es vegin pobres pels seus carrers, la MOLT EXTREMA-DRETA COLAU


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#5
QUATRE BARRES fletxa II*II Republica Catalana II*II
1 de gener de 2018, 21.11 h

#1






CANALETA MENJATITES ROJIGUARRAS



NO EMBRUTIS EL DIARI, PORCA



MEUCA ADOCTRINADA PER LA GESTA-PP-O













Valora aquest comentari:   votar positiu 4   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#4
QUATRE BARRES fletxa II*II Republica Catalana II*II
1 de gener de 2018, 21.09 h

#1






CANALETA MENJATITES ROJIGUARRAS



NO EMBRUTIS EL DIARI, PORCA



MEUCA ADOCTRINADA PER LA GESTA-PP-O












Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#3
QUATRE BARRES fletxa II*II Republica Catalana II*II
1 de gener de 2018, 21.07 h

#1






CANALETA MENJATITES ROJIGUARRAS



NO EMBRUTIS EL DIARI, PORCA



MEUCA ADOCTRINADA PER LA GESTA-PP-O














Valora aquest comentari:   votar positiu 4   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#2
QUATRE BARRES fletxa II*II Republica Catalana II*II
1 de gener de 2018, 20.44 h

#1





CANALETA MENJATITES ROJIGUARRAS



NO EMBRUTIS EL DIARI, PORCA



MEUCA ADICTRINADA PER LA GESTA-PP-O














Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#1
Josep Pagès i Canaleta de CARDEDEU A CARDEDEU NO FALTEN MARQUESINES A LA ESTACIÓ DE TREN FALTA TENIR UN BON ALCALDE QUE AJUDI ALS MES POBRES NO EL TENIN PAS fletxa ¿ QUI SARA PRESIDENT DE CATALUNYA UN HOME O UNA DONA ? I NO CONSIDERO HOME QUI VA FUGIR DE CATALUNYA CON UN COVARD LI VA FALTA CORATGE POLITIC VA DEMOSTRA UNA GRAN COVARDIA POLITICA PUIGDEMONT
1 de gener de 2018, 19.29 h

EL VETO ALS COTXES REDUIRA LA CONTAMINACIÓ ? SI Pero tambe la podria REDUIR


Que la GENT COMPARTISIN UN MATEIX COTXE , SI 5 PERSONES HAN DE A TREBALLAR

DE GRANOLLERS A BARCELONA , EN LLOC DE AGAFAR 5 COTXES UN CADA UN

Millor quels Ajuntament els poses junts per compartit un sol cotxe 5 PERSONES UN SOL COTXE

Tambe fer servir els TRASPORT PUBLIC SIGUI TRENS O AUTOCARS A BONS PREUS ..

JA LA ULTIMA SOLUCIÓ Comprar COTXES ELECTRICOS ... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 1
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat






















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

#xocdetrens fletxa






giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
S’avalua bé? Qui sap avaluar?

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.