directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 7 de maig de 2024 08:26 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Divendres, 22 de febrer de 2019 12:37 h

La ‘Rodelinda’ de Händel arriba per primera vegada al Gran Teatre del Liceu

Una escenografia victoriana embolcalla les destacades veus de Lisette Oropesa i Bejun Mehta

ACN Barcelona.-‘Rodelinda’, considerada una de les òperes més importants del període britànic de Friedrich Händel, s’estrenarà per primera vegada al Gran Teatre del Liceu el proper 2 de març. La coproducció amb el Teatro Real de Madrid (on ja s’ha estrenat), l’Opéra de Lyon i l’Oper Frankfurt arriba a Barcelona amb direcció d’escena de Claus Guth i Josep Pons a la batuta. Quant al repartiment, l’encapçala una de les sopranos del moment, Lisette Oropesa, que també debuta al Liceu i ho fa en el rol de Rodelinda. L’acompanya el contratenor Bejun Mehta, un dels millors de la seva generació, encarannt el seu marit Bertarido. ‘Rodelinda’, un drama en tres actes amb llibret de Nicola Fancesco Haym es va estrenar el 13 de febrer de 1725 al King’s Theater de Londres.

A ‘Rodelinda’, el tron de Bertarido ha estat usurpat per Grimoaldo, fet que provoca la fugida del primer a l’estranger, deixant enrere la seva esposa, Rodelinda, el seu fill Flavio i la seva germana Eduige. Però Bertarido retorna disfressat, havent fet circular un informe fals de la seva pròpia mort. Mentrestant, i ignorant aquest retorn, Grimoaldo busca l’amor de Rodelinda, malgrat estar compromès amb Eduige. Una trama d’amor i poder, doncs, vista a través dels ulls del fill del rei destronat, Flavio. Aquest està considerat un dels títols més importants del període britànic de Händel. Tot i això, no s’ha representat mai al Liceu, on es podrà veure per primera vegada del 2 al 15 de març gràcies a una producció conjunta de quatre teatres europeus, entre els quals el Teatro Real de Madrid, que va oficiar l’estrena de la coproducció, i l'Opera de Lyon, on també s'ha vist ja el muntatge. L’escenografia és obra del prestigiós director d’escena Claus Guth. L’alemany planteja en aquesta ‘Rodelinda’ una espectacular escenografia que s’inspira en la casa tipus victoriana de l’època en què Händel va viure a Londres. Una estructura giratòria que serveix d’escenari per narrar la història de Bertarido i Rodelinda a través de la imaginació i de les pors del seu fill Flavio, que esdevé observador de les lluites de poder en el si de la seva família. L’Orquestra Simfònica del Liceu liderada per Josep Pons, afronta en aquesta ocasió un programa barroc, amb un format orquestral de 36 músics i amb un exhaustiu treball estilístic. La partitura de ‘Rodelinda’ destaca especialment per la seva subtilesa, per les àries ‘da capo’ típiques del Barroc i per un destacat duet romàntic com el que protagonitzen Rodelinda i Bertarido al final del segon acte: “Io t’abraccio”. Lisette Oropesa, una de les sopranos de coloratura més demandades en l’actualitat, i Bejun Mehta, un dels millors contratenors de la seva generació, interpreten la parella protagonista acompanyats, entre d’altres, de Joel Prieto i Sasha Cooke, recent guanyadora d’un Grammy. Oropesa ha manifestat aquest divendres que malgrat haver protagonitzat altres títols de Händel, aquest paper és el més “gran” i “exigent” del compositor al qual s’ha enfrontat. La soprano ha confessat, a més, la complexitat de posar-se en la pell d’una mare que no és el paradigma de la bona mare.Mehta ha posat de relleu la capacitat del director d’escena de posar sobre l’escenari sobre l’escenari “tota la força de l’amor matrimonial, amb tots els seus moments alts i baixos”. Claus Guth ho fa, ha afegit, “com pocs altres directors d’escena tenen la capacitat de fer-ho. Això és una de les grans claus del seu èxit i perquè m’agrada treballar amb ell”, ha comentat el contratenor. Josep Pons, al seu torn, ha celebrat que l’Orquestra pugui “treballar” amb música barroca perquè això és “essencial pel seu creixement”. El director musical del muntatge (i de l’Orquestra del Liceu) ha descrit els 35 números orquestrals que conté ‘Rodelinda’ com “petits poemes concentrats” i ‘”màquines perfectes” creades per Händel, que bé es podrien desenvolupar en àrees per si mateixes. A més, Pons ha explicat que hauria volgut utilitzar instruments de l’època del compositor, la qual cosa no ha esta possible finalment per raons logístiques i d’exigència musical amb els cantants pel canvi d’entonació que suposaria (tot i que no es descarta que es pugui fer més endavant aquesta temporada).Finalment, la directora artística del Liceu, Christina Scheppelmann, ha defensat que el Liceu aculli aquesta temporada ‘Rodelinda’ i ‘Agripina’ (en versió concert), dos Händels. “Està molt bé contraposar aquests dos Händels, el primer més madur, i té molt sentit donat que a Barcelona hi ha mot públic al qual li agrada el barroc”, ha manifestat.D'altra banda, i preguntada per la coincidència de les funcions de 'Rodelinda' amb la vaga feminista del proper 8 de març, Scheppelmann se n'ha desmarcat amb rotunditat. "No tinc intenció de fer vaga, vull treballar com els altres, és una qüestió filosòfica", ha sentenciat. I respecte la possible afectació a la institució ha assegurat que el Liceu no té "pla B" i ha insistit que per part seva "no s'hi apunta". "Jo vull treballar", ha reiterat. Lisette Oropesa l'ha secundat amb un breu "ens paguen per treballar, i jo vindré".



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.