Barcelona aprova la taxa a bicis i motos compartides per ocupar la via pública
El plenari aprova que l'impost, que no s'aplicarà abans de l'abril, sigui de 71,51 euros anuals
ACN Barcelona.-El plenari de l'Ajuntament de Barcelona ha aprovat la taxa que permetrà començar a regular els serveis de bici i moto compartits, que tindrà un cost de 71,51 euros l'any per vehicle. L'aplicació d'aquesta mesura depèn d'un decret d'alcaldia que no s'acabarà de tramitar almenys fins l'abril i que marcarà també la limitació del número de llicències, segons ha explicat la regidora de mobilitat, Mercedes Vidal. L'aprovació ha comptat amb els vots positius de BComú, ERC, el PSC i els dos regidors no adscrits, el no del PDeCAT, Cs i la CUP, i l'abstenció del PP.
Amb aquesta taxa s'inicia la regulació del sector per minimitzar l'impacte que generen els serveis de 'sharing' sobre l'espai públic establint, en base a l'ocupació actual dels aparcaments, la xifra màxima de vehicles d'aquestes característiques que es poden llogar al carrer. El decret estableix que en un primer moment hi hagi 2.650 llicències per bicicletes i 4.639 llicències per motos, una quantitat que Vidal considera "suficient". En aquest moment hi ha 1.500 bicis i 2.325 motos compartides, ha explicat la regidora. "Treballarem amb el sector la revisió periòdica del número de llicències", ha afegit.Els vehicles hauran de complir alguns requisits. Les llicències seran per tres anys, prorrogables a un any més, i no són transmissibles. Les empreses estaran obligades a utilitzar les llicències atorgades i hauran de complir els criteris de sostenibilitat i seguretat municipalsTots els vehicles hauran d'incorporar sistemes de geolocalització que permetin comprovar la seva posició i un vehicle inoperatiu o avariat s’haurà de retirar en menys de 24 hores. Les empreses hauran de posar a disposició de l'Ajuntament de Barcelona en temps real les dades d'ús del sistema. Bicis i motos hauran d'estacionar correctament.Actualment existeixen sis empreses de bike sharing i de motosharing a la ciutat amb vehicles en servei. El perfil de persona que utilitza aquests serveis no són usuaris habituals de cotxe privat i tenen una hàbits de mobilitat intermodal: bicicleta, transport públic i desplaçaments a peu. Segons el consistori, el vechicle compartit redueix i renova el parc de vehicles existent, ajuda a disminuir la contaminació atmosfèrica i acústica, permet potenciar el canvi modal incentivant la decisió de no comprar o vendre un vehicle privat, estimula els desplaçaments intermodals i fomenta l'ús del transport públic, i implica un impuls al vehicle elèctric, entre d'altres.