La velocitat variable esdevé un desastre el primer dia de funcionament
No evita les retencions i a més rep crítiques dels conductors
Els accessos sud a la ciutat de Barcelona han estrenat durant el matí d'aquest dijous el nou sistema de velocitat variable amb algunes retencions i enmig de les queixes d'alguns conductors. Els usuaris de l'autovia de Castelldefels (C-31) i els de l'autopista del Garraf (C-32) s'han vist obligats des de les 6.45 hores a adaptar la velocitat dels seus vehicles entre els 80 i els 40 per hora en funció de diversos factors com els accidents, la congestió i el clima. L'entrada en funcionament d'aquesta mesura de trànsit, que ha nascut envoltada d'una controvertida polèmica política, s'ha desenvolupat amb retencions a primera hora del matí a la C-32, a l'alçada de Sant Boi de Llobregat.
El Servei Català de Trànsit ha posat en marxa a primera hora del matí d'aquest dijous el límit de velocitat variable als accessos a Barcelona per l'autovia de Castelldefels i l'autopista del Garraf -la C-32-, tot i que durant els primers dos mesos no se sancionarà els conductors que incompleixin la nova mesura. En el cas de la C-31, la velocitat variable s'aplica entre Castelldefels (Baix Llobregat) i la plaça Cerdà de Barcelona -19,4 quilòmetres-, mentre que a la C-31 s'utilitza en els 14,3 quilòmetres que uneixen Castelldefels i el Nus del Llobregat. El nou sistema impulsat pel Govern de la Generalitat ha nascut generat opinions contràries per part de consellers i alcaldes del PSC de localitats de l'àrea metropolitana de Barcelona. Tots ells han exigit que es contempli la possibilitat que la velocitat pugui superar els 80 kilòmetres durant la nit.La mesura també ha rebut crítiques per part de les persones a qui més n'afecta, els conductors. 'S'ha fet només per guanyar diners: anant a 80 kilòmetres per hora ja n'hi ha prou', ha explicat aquest dijous a l'ACN l'usuària de la C-31 Montserrat Giró, qui creu que 'haver d'anar a 60 km/h o a 40 km/h és una ximpleria'. Aquesta conductora i veïna de Castelldefels (Baix Llobregat) és partidària que la velocitat es flexibilitzi també a l'alça perquè, segons ha argumentat, 'a la nit, quan torno de Barcelona, ja gairebé no hi ha cotxes i, per tant, la mesura hauria de ser més flexible'.
La majoria dels conductors enquestats aquest dijous per l'ACN ha coincidit que la mesura és de caràcter 'recaptatori' i que les variacions haurien de ser també a l'alça. 'Això està fet per recaptar diners', ha opinat Bernardo Ruiz, transportista i veí de Sant Vicenç dels Horts (Baix Llobregat). El conductor ha assegurat que 'amb el límit de 80 kilòmetres per hora ja paguem prou diners perquè és fàcil distreure's i superar-lo. A la C-31 hi ha molts radars, i si no t'enganxa un t'enganxa un altre'. 'La qüestió és recaptar perquè estem en crisi', ha conclòs Ruiz, mentre es disposava a abocar combustible a la benzinera del barri gavanenc de La Pava.
Flexibilitat també a l'alça
Alguns usuaris de la C-31 i la C-32 no estan d'acord amb l'equació reducció de la velocitat és igual a menys accidents i menys contaminació. És el cas de Alfredo Roca, veí de Gavà, qui ha manifestat el seu escepticisme amb la nova mesura implantada aquest dijous. 'No crec que solucionem moltes coses anant més a poc a poc: ni hi haurà menys accidents ni menys contaminació', ha assegurat Roca, qui opina que el nou sistema és 'una invenció que provoca molèsties als treballadors que anem a Barcelona amb el cotxe'. ' Hi ha moments del dia en què ens fan anar a 80 quilòmetres per hora sense que hi hagi ningú més a l'autovia', ha afegit per defensar que la variació de la velocitat sigui també a l'alça durant la nit.
Per la seva banda, un veí de Gavà, Carles Gaia, ha alertat de les possibles distraccions que pot suposar el fet d'anar pendent de la velocitat que marquen els panells informatius de Trànsit a les dues vies on ja s'aplica el nou sistema. 'De la mateixa manera que estan prohibits els cartells publicitaris a les carreteres perquè poden distreure els conductors, els plafons de la velocitat variable poden fer que ens distraguem perquè n'haurem d'estar pendents', ha indicat el conductor, abans de sentencia que 'les normes estan per complir-les'.
La velocitat variable 'provocarà més retencions' a les entrades sud de Barcelona, ha explicat el conductor Rafael Asensio, qui ha opinat que la nova mesura 'és una barbàrie'.
La nova limitació variable s'ampliarà a la B-23/AP-2 i l'any 2010, als accessos nord de la ciutat, a partir de l'estiu, segons les previsions de Trànsit.