Per Saura amb els 80 km/h es 'perd llibertat' a canvi de 'salut i seguretat'
CiU demana al Govern que rectifiqui la mesura per 'ineficient'
El conseller d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura, ha defensat aquest dimecres al Ple del Parlament la limitació de velocitat dels 80 km/h als accessos a Barcelona i, tot i reconèixer que es 'perd llibertat' amb aquesta limitació, es fa 'a canvi de més salut, de més seguretat i menys congestió'. Saura ha explicat que, amb la mesura que ha de millorar la qualitat de l'aire a l'àrea metropolitana de Barcelona, s'eviten 'morts prematures' i ha assegurat que el Govern mantindrà el seu pla amb 'fermesa', que es va aprovar 'amb el vot afirmatiu de tots els seus consellers'. CiU creu demostrat que la mesura 'no és eficient i ha demanat al Govern que 'rectifiqui'.
CiU ha fet una interpel·lació a Saura sobre la limitació de velocitat màxima a 80 quilòmetres per hora a l'àrea metropolitana de Barcelona. Els accessos sud a la ciutat de Barcelona van estrenar el passat dijous al matí el nou sistema de velocitat variable. El Govern va aprovar un acord el juliol del 2007 que contempla aquesta limitació entre una setantena de mesures per millorar la contaminació de l'aire a aquesta zona.El conseller d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura, va defensar la limitació de velocitat màxima a 80 quilòmetres per hora a l'àrea metropolitana de Barcelona, després que el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, apuntés l'opció que el sistema de velocitat variable també fos a l'alça.
Ara, el debat ha arribat al Parlament per una interpel•lació de la federació nacionalista. El diputat de CiU Ramon Espadaler ha reclamat al Govern 'més transparència, més sentit comú, menys imposicions arbitràries i menys prepotència' en aquest tema. En aquest sentit, ha lamentat les respostes del Govern a posicionaments que han fet diverses entitats sobre aquesta mesura, com el RACC, quan 'la mesura no és eficaç ni és eficient, i no serveix per a l'objectiu que es va plantejar'.
En aquest sentit, ha denunciat que l'emissió de partícules contaminants s'ha reduït 'a tot estirar un 4%' a l'àrea metropolitana de Barcelona, i que la sinistralitat 'ha pujat' a la demarcació de Barcelona. 'Ni des de la perspectiva de la sinistralitat ni ambientalment s'aguanta la mesura', ha dit Espadaler, que ha demanat al Govern que 'rectifiqui', perquè la mesura 'no ha servit per a res'. El diputat de CiU també ha dit que l'executiu no ha complert amb altres punts del pla per reduir la contaminació i que aquest 'se l'han fet solets, sense buscar cap mena de complicitat'.
El conseller Saura ha retret a CiU, i en concret a Espadaler, com a exconseller de Medi Ambient, que 'no es va fer res' quan la federació era al govern davant la situació de contaminació a l'àrea metropolitana de Barcelona. Saura ha recordat que aquesta zona se situa almenys un 25% per sobre del llindar de contaminació que marca la Unió Europea (UE), i ha lamentat el 'retard de més de 7 anys de no haver pres cap mesura'.
Saura ha justificat la mesura dels 80 km/h perquè 'el trànsit rodat a l'àrea metropolitana de Barcelona significa el 50% de la contaminació', i que la reducció de la velocitat és 'una de les mesures més eficaces'. En aquest sentit, ha reiterat que la mesura es retirarà quan els llindars de contaminació se situïn per sota dels límits marcats per Europa.
Pel que fa als resultats del pla del Govern, Saura ha explicat que, en els corredors on s'aplica la mesura, la contaminació s'ha reduït entre un 7 i un 11%, i en un 4,5% en el conjunt de l'àrea metropolitana en nou mesos. A més, ha assegurat que, pel que fa al consum energètic, s'han estalviat 30.00 tones de combustible i 44 MER. 'Vol dir que el pla d'actuació i la mesura dels 80 km/h és com si deixessin de circular diàriament 18.500 vehicles', ha assegurat.
Respecte a la sinistralitat, Saura ha reconegut que els accidents mortals han crescut a la demarcació de Barcelona, però ha afegit que aquests s'han reduït un 38% en el cas concret de l'àrea metropolitana, on s'aplica la mesura de limitació de velocitat. A més, ha recordat que aquesta mateixa mesura està implantada a altres ciutats del món i que el govern espanyol està estudiant aplicar-ho a altres ciutats de l'Estat.
Saura també ha esgrimit motius de salut per defensar la mesura. Segons Saura, amb aquesta mesura s'evitaran 1.200 morts prematures i s'aconseguirà allargar cinc mesos l'esperança de vida, amb la millora de la qualitat de l'aire. El conseller també ha dit que es podran evitar ingressos hospitalaris per causes cardiorespiratòries, símptomes de bronquitis o bronquitis agudes en nens. Saura ho ha comparat amb el fet que, amb els 80 km/h, 'es perden 9 segons per cada quilòmetre recorregut'.