Foment i la Generalitat enterren milions d’euros en un conveni abusiu amb ABERTIS
El conveni entre Foment i ABERTIS per l’ampliació AP-7 costarà més de 2.000M€ a l’Estat i repercutirà negativament ens les inversions de Foment a Catalunya.
Joaquim Nadal va signar un conveni semblant per l’ampliació autopista del Maresme amb ABERTIS. El Directe!cat va denunciar ja fa dies l’escàndol que representava el conveni signat entre el Ministeri de Foment i ABERTIS per l’ampliació del tercer carril de l’AP-7. Una inversió inicial de la concessionària de 350 milions d’euros, però garantida per l’Estat en cas de no augmentar el transit, que té com a resultat unes indemnitzacions milionàries que poden superar el 600% del total invertit i arribar als 2.000 milions d’euros. L’exconseller Nadal va avalar la operació i la va replicar-la per a l’ampliació de l’autopista del Maresme.
En les darreres setmanes diferents mitjans de comunicació s’han fet ressò d’aquesta informació i del intent de salvar les concessionàries dels peatges de Madrid, a costa d’allargar els peatges de les autopistes dels Països Catalans, l’escàndol va ser denunciat inicialment des d’aquesta pagina, que ha fet esclatat un altre cop “la guerra dels peatges.”L’exconseller Nadal vol escapolir-se de la seva responsabilitat
Nadal ahir va signar un article al diari El Punt, “El greuge incessant” en que sota un suposada indignació és vol escapolir del suport que va donar en el seu dia des del Govern a l’acord d’ampliació de l’AP-7, diu: “Vull recordar també que quan la insistència del govern de Catalunya i la plena disposició d'Abertis i Acesa van permetre la signatura del conveni que havia d'assegurar l'ampliació de l'AP7 a tres carrils.” Per a continuació afirmar “l'obra és ja una realitat gairebé acabada, potent, capaç de generar activitat, fluïdesa i seguretat. Però pesa sobre el conjunt de l'AP7 la hipoteca d'una liquidació final quan toqui.” La pregunta és si el Conseller sabia que el conveni era una dolorosa hipoteca i si va passar per alt les alertes dels serveis jurídics de l’Estat que qüestionava el conveni. Ampliar l’AP-7 impossibilitava desdoblar les N-II i 340 per raons econòmiques, i això el conseller ho havia de saber.
Sense el desdoblament de la N-II i 340, ABERTIS pot cobrar més de 2.000M€ però, què cobraria si les obres estiguessin acabades?
Segons els mateixos serveis jurídics de l’Estat, amb el conveni AP-7 signat, els desdoblaments trenquen l’equilibri de la concessionària, el que obligaria a indemnitzacions encara més milionàries. Aquesta és la veritable causa del retard en els desdoblaments de les N-II i 340. Mentre el conveni no sigui denunciat, tot seran problemes per acabar les obres.
Joaquin Nadal en el seu article tant sols vol recordar el conveni entre l’Estat i Abertis, però amaga el conveni que ell com a conseller va signar a l’any 2009 per ampliar l’autopista del Maresme, malgrat que en aquell moment ja es començava a saber el resultat negatiu del conveni de l’AP-7, recordem que a l’any 2008 el saldo de compensació de Foment a ABERTIS ja va ser de més de 50M€.