ABERTIS reparteix 1342 milions d’euros entre els seus accionistes
La junta general d’accionistes ABERTIS, la principal companyia que explota els peatges a Catalunya, té previst avui aprovar el repartiment milionari de dividends.
La concessionària ha tornat a aparèixer en el sempre polèmic debat sobre els peatges, primer pels 2000 milions d’euros que percebrà pel conveni d’ampliació del tercer carril de l’AP-7, i ara per la possibilitat injusta i escandalosa d’ampliar les concessions de les autopistes catalanes que gestiona, per pagar el deute de les radials de Madrid. ABERTIS és una empresa no productiva i un veritable monopoli dels peatges a l’estat espanyol que té com a principals accionistes a “La Caixa” i ACS/GVC (Florentino Perez), amb més de la meitat del capital de la societat, i per tant de dividends dels 2011, que cobraran 714 milions d’euros. El capital restant serà repartit entre la resta d’accionistes per un total de 628 milions d’euros.
Malgrat la crisi, ABERTIS augmenta el seu benefici net el 2011, en un 8,8% i acomiadarà 400 treballadors
Segons consta a la pagina web de l’empresa, entre el dividend extraordinari pagat al juliol, i els acords que prendrà avui la junta general d’accionistes el dividend total de 2011 arriba a 1,73 € per acció, amb un desemborsament de 1.342 milions d'euros, la qual cosa suposa una rendibilitat total per dividends del 14%. Xifres importants malgrat el moment de recessió.
L’empresa ha pactat amb els sindicats la reducció de 400 treballadors fins al 2014, un 17% del total de treballadors a l’Estat, l’excusa ha estat el procés d’automatització dels peatges que ha anat en augment en els darrers anys.
ABERTIS només val uns 10.000 milions d’euros a la borsa
Malgrat les xifres milionàries que mou l’empresa - 1342 milions d’euros de repartiment de dividends en un any, els 2.000 milions d’euros que els hi deurà l’Estat pel nefast conveni de l’AP-7, i un deute net de 13.882 milions d’euros- el seu valor a borsa és de tant sols 10.000 milions d’euros, un valor molt petit en comparació amb els moviments que té la companyia. En uns moments que l’Estat aplica mesures extremes com les de la reforma laboral, en una crisi econòmica greu, no té cap sentit que mentre tothom pateix les retallades, uns pocs segueixin amb un espoli brutal que els permet repartir uns dividends com a mínim lluny de tota ètica.
Una mica d’història
Els seus precedents és remunten a l’any 1967 que per explotar el primer peatge Barcelona – Mataró és va constituir Autopistas Concesionaria Española, SA, (ACESA) l’empresa va fer fallida per la caiguda de Bankunion i Banca Catalana. El Fons de Garantia de dipòsits és va quedar la majoria de les accions i el 1987 les va revendre a La Caixa, que es va convertir en l’accionista de referència. L’any 2003 ACESA va arribar a un acord de fusió amb la concessionària madrilenya AUREA (controlada per Dragados i ACS) que va donar lloc al naixement d’ABERTIS.