La FAPAC presenta un "manual de resistència activa" contra la LOMCE
Una de les línies d'acció inclosa en el document és la creació d'una xarxa d'escoles insubmises
Barcelona (ACN).- La Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya (FAPAC), ha presentat el 'Manual de Resistència Activa' contra la LOMCE, per "visualitzar" el malestar de la comunitat educativa. En aquest document, l'organització proposa unes línies fonamentals que es configuren en tres àmbits: els centres, el territori més proper i la societat catalana en general. Mantenir el model lingüístic amb el català com a llengua vehicular o la creació d'una comissió mixta de famílies i docents, són algunes de les idees que es presenten. Així mateix s'ha anunciat la voluntat d'impulsar una Xarxa d'Escoles Insubmises (XEI), tot i que no s'ha concretat quins centres en formaran part.
Insubmissió a les actituds del govern del PPSegons el vocal de FAPAC, Andrés Encinas, la comunitat educativa s'ha de coordinar i mantenir un campanya informativa "sostinguda", explicitant que no es renunciarà al model educatiu democràtic, català, laic, cohesionador, inclusiu, coeducatiu, públic i de qualitat, que atengui la diversitat i promogui la cohesió socials i la igualtat d'oportunitats. Dinsd el manual, hi ha un conjunt de línies fonamentals de resistència a la LOMCE, la major part de les quals no respon a plantejaments exclusius de FAPAC, sinó que resulten d'acords i propostes consensuades amb la major part dels representats de la comunitat educativa en el si del MUCE.
Algunes de les propostes concretes que hi ha al manual passen, per exemple, per establir acords que comprometin la comunitat educativa per mantenir el model lingüístic amb el català com a llengua vehicular. També recomana no utilitzar llibres i materials amb currículum LOMCE i fomentar els projectes de reutilització dels llibre actuals. El manual insta a no triar ni l'assignatura de Religió ni la d'Emprenadoria i Activitat Empresarial i explorar fórmules que evitin que les administracions publiquin els resultats obtinguts pels centres educatius per elaborar rànquings.
Una altra proposta passa per explorar fórmules que evitin la segregació de l'alumnat, especialment a secundària. En el cas que l'alumne vulgui acabar-la, demanar que el consell orientador docent no faci propostes d'incorporació d'aquest als mòduls de millora i a l'itinerari de Formació Professional Bàsica.
Per altra banda, la XEI s'impulsa amb la idea d'organitzar des de la base una campanya de desobediència a la LOMCE, la qual començarà a aplicar-se el curs que ve. Aquesta plataforma és una de les línies d'acció inclosa al 'Manual de Resistència Activa' de la FAPAC, amb l'objectiu de "visualitzar" el malestar social que provoca aquesta llei i sigui un espai de trobada per aquells docents i famílies que participin a la campanya. La vocal de la Comissió de Retallades de l'escola Patronat Doménech, Maria José Ruiz, ha explicat que l'únic requisit per adherir-se consisteix en "fer visible" la insubmissió a la LOMCE i la voluntat "d'explorar" quines vies d'acció vol impulsar per fer efectiva aquesta resistència activa.
Algunes de les propostes destinades a les AMPA consisteixen en donar suport a les iniciatives d'oposició que acordin els mestres i fer molta pedagogia entre les famílies, així com impulsar comissions mixtes de treball per tal d'explorar conjuntament accions de resistència activa adaptades a la realitat dels centres. Altres accions que les famílies poden valorar és no exigir l'escolarització en castellà o no demanar l'assignatura de religió.