Segon assalt 2.0 de C's, un partit que es va donar a conèixer a través de la xarxa ara fa quatre anys
El subsecretari d'Acció Política de Ciutadans, Fran Hervías, explica l'estratègia de la formació a Internet amb vista a les eleccions
'Érem un partit inexistent en els mitjans de comunicació típics i a Internet vam trobar aquell espai de llibertat per poder donar a conèixer el nostre missatge'. Amb aquestes paraules, el subsecretari d'Acció Política de Ciutadans (C's), Fran Hervías ha recordat la campanya d'ara fa quatre anys, amb què van aconseguir entrar al Parlament. En una entrevista a l'ACN, ha explicat que el seu partit és nadiu 2.0 i ho ha exemplificat dient que fins i tot el carnet d'afiliació dels militants és virtual. El 'book insígnia' de la formació a la xarxa és el seu canal a YouTube. És líder en seguidors respecte dels altres partits i ha batut records de visites amb l'espot d'aquesta campanya, en què surt gent nua.
Hervías, responsable de la campanya a Internet de C's, ha dit que des del partit se senten 'completament còmodes fent una campanya dins de la xarxa'. Ha detallat que l'any 2006 ja van explotar el món 2.0, sobretot amb la difusió de vídeos. A parer seu, una part de l'èxit d'aconseguir entrar al Parlament va ser per la seva activitat a Internet. Ara, quatre anys més tard, ha afirmat que 'gràcies a les xarxes socials com Facebook o Twitter' poden 'arribar encara a molta més gent'.No obstant això, tot i estar també presents a Twitter, Facebook i Flickr, Hervías ha assegurat que el 'book insígnia' del partit a la xarxa continua sent la seva presència a YouTube. De fet, és el que compta amb més reproduccions i subscriptors entre els partits catalans.
L'espot que C's ha elaborat amb vista a les eleccions del 28 de novembre ha rebut més de 400.000 visites i, segons Hervías, és una xifra rècord. En aquest anunci, que fins i tot ha arribat a l'estranger, hi apareix el candidat del partit, Albert Rivera, amb un seguici de gent despullada per il·lustrar el lema de la campanya: 'Rebélate'.
Càpsules per expressar posicionaments polítics
Una de les apostes peculiars de C's a la xarxa és la de fer vídeos curts en què Albert Rivera explica posicionaments del partit respecte de diversos temes d'actualitat. Aquestes píndoles audiovisuals, que segons Hervías tenen 'bona acollida' entre el públic internauta, es poden consultar al videobloc del web del candidat.
Pont entre la gent del carrer i el president
Amb l'objectiu d'apropar la gent del carrer al Parlament, C's va dur a terme una iniciativa 2.0 el passat mes de juny que va consistir en recollir les preguntes que els internautes fessin al president de la Generalitat, José Montilla, via Twitter i Facebook. Llavors van fer-ne una selecció i Albert Rivera va portar algunes d'aquestes qüestions a l'hemicicle. 'No tenim complexos ni hipoteques ni cap inconvenient en que la ciutadania ens digui què vol preguntar al president', argumenta el responsable de la campanya de C's a Internet.
Organització nativa 2.0
L'espai natural de comunicació interna de la base del partit és, segons Hervías, nascuda a la xarxa. Els militants s'organitzen mitjançant fòrums de debat que han creat a Internet, que també utilitzen per fer propostes amb vista al programa electoral. Tal com ha explicat el subsecretari d'Acció Política de C's, l'eix principal del diàleg de portes endintre de la formació es fa a través del correu electrònic. Ha explicat que fins i tot han renunciat a tenir un carnet d'afiliació físic. 'La nostra identitat com a militants la tenim a dins de la xarxa', ha afirmat.
Equip per gestionar les xarxes socials
La gestió de les eines 2.0 de C's es porta des de dins del partit, amb 'militants voluntaris'. En aquest sentit, fent referència als vídeos, Hervías ha reconegut que 'moltes vegades es veu que alguns muntatges són amateurs'.
Valoració crítica
'Creiem que ho fem bastant bé', ha dit Hervías preguntat per fer una valoració de la seva estratègia 2.0 si es compara amb altres partits, tot i que reconeix que potser tenen 'alguns punts a millorar'. De totes maneres, ha assegurat que 'gràcies a l'experiència d'haver nascut a Internet, al món virtual', tenen un 'cert avantatge' respecte d'altres partits que han hagut de fer formació tecnològica a les seves bases.
Hervías també apunta que Rivera actualitza els seus perfils a els xarxes socials personalment. 'S'han donat casos de polítics que estaven en un lloc fent una conferència i justament en aquell moment li pujaven una entrada al Facebook o al Twitter', ha criticat.
C's 2.0 en xifres
El perfil de C's a Twitter té més de 1.300 seguidors i un total de 1.700 actualitzacions. El canal de YouTube té acumulades més de 1.400.000 reproduccions. Quant a Facebook, la 'like page' de C's té més de 2.400 admiradors. Pel que fa al candidat, Albert Rivera, el seu perfil a Twitter té més de 950 seguidors i més de 500 actualitzacions, mentre que el seu perfil a Facebook ronda els 4.000 amics. La 'like page' del líder de C's a Facebook té més de 200 seguidors
Més enllà del 28-N
Preguntat per què passarà amb l'aposta a la xarxa dels partits després del 28 de novembre, Hervías diu que 'passarà com passa sempre'. Segons ell, els partits 'ara estan molt bolcats en l'activitat 2.0 i, quan passin les eleccions, molts d'ells deixaran la xarxa'. A parer seu, molts d'ells fan servir aquestes eines molt intensivament en campanya però no habitualment ni de manera natural, com assegura que es fa des de seva formació.