directe ! a La República. N. 4126. Diumenge, 4 de maig de 2025 05:08 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Societat doble fletxa

La néta de Companys demanarà a Madrid la declaració de reparació i reconeixement del President màrtir

'L'avi era un home just, honest, lleial i molt català'

Comentaris 3  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 1 vot )
carregant Carregant

'L'avi era un home just, honest, lleial i molt català'. Aquesta és la imatge que té Maria Lluïsa Gally Companys, néta de l'expresident de la Generalitat Lluís Companys. Maria Lluïsa Gally viatjarà divendres a Barcelona per demanar a Madrid la Declaració de reparació i reconeixement personal, pas previ per a demanar la nul·litat del judici, suposadament prevista en la Llei de memòria històrica aprovada pel Congrés l'any passat, una llei 'necessària' però que 'arriba tard'. La néta del president espera que aquest pas que fan ella, la seva família i el Govern serveixi d'exemple per a molts dels represaliats pel franquisme.
lluis companys
Comparteix
   



El president Lluís Companys


Lluís Companys i Jover (el Tarròs, municipi de Tornabous, 21 de juny de 1882 - Barcelona, 15 d'octubre de 1940) fou un polític català. Primer President del Parlament de Catalunya (1932-1933), Ministre del Govern Espanyol (2on.semestre 1933) i President de la Generalitat de Catalunya (1934-1940) durant la Segona República Espanyola.

El 23 de gener del 1939, quan les forces franquistes estan a punt d'entrar a Barcelona, travessa la frontera francesa junt amb el lehendakari José Antonio Aguirre i es va exiliar a Perpinyà (França), traslladant-se després a París per treballar en la representació en l'exili de la Generalitat (Consell Nacional de Catalunya). Va acabar els seus dies en La Baule-les-Pins (Loire-Atlantique, Bretanya) quedant-se a França malgrat el perill que corria en un intent per no perdre el contacte amb el seu fill Lluís Companys i Micó (1911-1956), que patia una greu malaltia mental. Aquest fill havia estat fruit del seu primer matrimoni amb Mercè Micó, de la que es va divorciar per casar-se amb Carme Ballester, la seva segona i última esposa.

El 13 d'agost de 1940 és detingut per la Gestapo per ordre de les autoritats espanyoles amb col•laboració de membres de l'ambaixada espanyola a França. És portat primer a Madrid a on se li obren diligències per ‘ser el President de la Generalitat, Ministre de la República i responsable dels fets realitzats a Catalunya’. Després de diversos interrogatoris, és traslladat el 3 d'octubre al Castell de Montjuïc a Barcelona per fer-li un consell de guerra sumaríssim sense garanties processals i, com s'ha demostrat posteriorment, de forma il·legal.

Va ser afusellat a dos quarts de set de la matinada, el 15 d'octubre de 1940, al fossar de Santa Eulàlia del castell de Montjuïc amb només 58 anys. És l'únic president d'una nació democràtica assassinat pel feixisme, fins i tot durant la Segona Guerra Mundial. L'últim que va cridar va ser ‘Per Catalunya!!!’.

La llei de Memòria Històrica

En la teoria, és una llei pensada per reconeixer i ampliar drets en favor de qui van patir persecució o violència durant la Guerra Civil i la Dictadura, més coneguda com Llei de Memòria Històrica, és una llei de l’Estat espanyol, ara com ara en vigor, aprovada pel congrés dels Diputats el 31 d'octubre de 2007 partint del text del projecte de llei prèviament aprovat pel consell de Ministres el dia 28 de juliol de 2006.

Inclou el reconeixement de totes les víctimes de la Guerra Civil, els judicis de la dictadura, l'obertura de fosses comunes en les quals encara hi ha les restes de represaliats pels revoltats en la Guerra Civil.

Tot i això, són moltes les entitats de familiars de represaliats pel franquisme que han criticat la Llei per ambigua i insuficient ja que obliga a haver de recórrer als tribunals de manera individual amb els costos econòimics i de temps que això pot suposar, a diferència, per exemple, de les víctimes d'ETA.



COMENTARIS fletxa taronja

item
#3
8 d'octubre de 2008, 13.22 h

Com no voleu que vaigi tot així, amb un govern cataespanyol que ens ha tocat tenir, i que els mateixos bons "catalanets" han votat???. Com no voleu que vagi així, si els partits dominants, que són al capdavall qui tallen el bacallà, són feixistes fins al moll de l'os ???.


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 1
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#2
7 d'octubre de 2008, 21.45 h

Crec que aquest pas d'anar a Madrid és un error. No és gens edificant que Saura hagi demanat una familiar que vagi a demanar aquest certificat de bona conducta. No és veritat que la Generalitat "l'acompanyarà", no legalment. Crec que han engatusat la gent. Crec que tot plegat fa molta pena que hàgim arribat aquí. A LLUÍS COMPANYS crec que no li hauria agradat que una llarga història de dignitat acabés així.


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 1
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#1
Mondonville fletxa Vilafranca del Penedès
7 d'octubre de 2008, 18.09 h

Resulta evident i comprensible que ERC faci tots els possibles per rehabilitar la figura del President Companys, però no ha d’oblidar tots els seus afiliats que també varen ser represaliats pel franquisme. Soc net de regidor de l’Ajuntament de Vilafranca durant la República al que varen sotmetre a Consell de Guerra i condemnat amb incautació de bens. Fins la data aquest partit (ERC) no ha fet cap cens per rehabilitar o fer un homenatge als que van patir per ser catalanistes i republican... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat





logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.