Les rebaixes fan caure els preus vuit dècimes al juliol i deixen la inflació anual en el 0,4%
El cost dels carburants segueix pressionant a la baixa el comportament interanual de l'IPC
Madrid (ACN).- Els preus van caure al juliol en vuit dècimes en relació amb al juny per l'impacte de les rebaixes, amb una caiguda de preus del 13,3%, i per la disminució dels preus de la cistella fruites i verdures -0,5%, segons l'Institut d'Estadística espanyol. En termes anuals, el preus continuant a la banda baixa i van deixar la inflació en el 0,4%, especialment per la pressió que suposa el comportament baixista de la cistella dels carburants. Aquest 0,4% d'inflació anual a Catalunya és la més alta que s'ha registrat des del juny de l'any passat, quan també es va registrar un 0,4%. En el conjunt de l'estat espanyol, els preus van baixar al juliol en nou dècimes i la inflació anual es va situar en el 0,1%.
L'habitatge s'ha vist influït per la taxa interanual d'aquesta cistella que s'ha situat en el 0,1% en positiu, cosa que suposa un increment de sis dècimes més que el registre del mes de juny. Aquesta cistella ha estat condicionada pels preus a l'alça d'aquest juliol de la factura de l'electricitat de la majoria de consumidors mentre que l'any passat van baixar.
Les comunicacions, on es tenen en compte les tarifes de telefonia mòbil, han fixat una taxa anual a Catalunya del -0,6% més d'un punt per sobre que la registrada al juny. En aquest cas, el resultat d'aquest comportament ha estat que els preus de les companyies de telecomunicacions s'han mantingut estables aquest any mentre que l'any passat van disminuir.
L'oci i cultura ha fixat una taxa anual del -0,3% set dècimes més que al juny, condicionat pel sector de viatges organitzats que aquest juliol han incrementat més el preus que el juliol de l'any passat.
Finalment, en sentit contrari, les cistelles de productes que ha influït a mantenir la inflació a la banda baixa en termes anuals han estat el transport i els aliments i begudes no alcohòliques.
El transport segueix contenint la inflació anual sota mínims. Aquest juliol la taxa anual ha disminuït set dècimes fins a situar-se en el -3,5% com a resposta a la baixada de preus dels carburants davant l'estabilitat que es va registrar el juliol de l'any passat.
La cistella d'aliments i begudes no alcohòliques ha situat la taxa anual en l'1,8%, cinc dècimes menys que el mes de juny pel comportament a la baixa dels preus dels llegums, les verdures fresques i les fruites de temporada que aquest juliol han estat més barates que el juliol de l'any passat.
Les rebaixes, la segona caiguda de preus més alta dels últims 13 anys
En relació amb el comportament intermensual dels preus, la cistella de vestit i calçat, molt condicionada a l'inici de la temporada de rebaixes en les botigues de roba, ha repetit la tendència a la baixa d'altres mesos de juliol d'anys anteriors.
Tot i això, la caiguda del 13,3% aquest juliol de la cistella de vestit i calçat, no sent la més elevada, s'ha mantingut en el nivell més alt dels últims anys, i marcant el segon registre més alt dels últims 13 anys, quan comença la sèrie de l'Institut Nacional d'Estadística (INE). El registre més alt es va donar el juliol de l'any passat amb una caiguda de preus del 13,4%.
Els preus dels carburants també ha impulsat a la baixa el preus mensuals aquest juliol amb una reducció del 0,6% en relació amb al juny.
La reducció de preus dels llegums, les verdures fresques i les fruites fresques, en general amb un 0,4% de preus més baixos, han impulsat aquesta caiguda de vuit dècimes dels preus a Catalunya.
La cistella de parament de la llar, molt vinculada a les rebaixes, a l'igual que el vestit i calçat, també han disminuït preus i ho han fet en un 0,9%, especialment pels articles tèxtils per la llar i els mobles, sempre en relació amb el juny.
Activitat turista, repunt de preus
Tot i això, els preus en termes mensuals haurien pogut baixar més sinó arriba a ser per l'alça de les cistelles molt vinculades a l'activitat turística com són els hotels, cafès i restaurants, que incrementen preus l'1,1% en relació amb el juny, i l'oci i cultura, amb els viatges organitzats, que incrementen preus l'1,9%.
La cistella de l'habitatge també ha impulsat a l'alça els preus en un 0,2%, en aquest cas per l'increment de preus de l'electricitat durant el juliol.
Els preus que han baixat més
Entre els preus que més han baixat aquest juliol en relació amb el juny, destaca la roba per a dona que veu disminuir els preus en un 13,9%, la roba de nen i nadó -21,6%, el calçat de nen -15,2%. En la cistella de productes frescos, les verdures fresques i els llegums van reduir els preus en un 5,6% i les fruites fresques el 2,4%.
Inflació subjacent
La inflació subjacent, la que no té en compte els aliments frescos ni els carburants, s'ha situat aquest juliol en el 0,8%, dues dècimes més que el juny.
]]>






