La Fundació Palau repassa la moda barretera del segle XX i la seva influència en l'art
'Chapeau!' recull 250 models de barrets i obres de Casas, Picasso, Gargallo, Tàpies, Ponç o Brossa on és el protagonista
ACN Caldes d'Estrac.-La Fundació Palau acull la primera exposició retrospectiva sobre la moda dels barrets del segle XX i la seva influència en el món de l'art. 'Chapeau!' aplega obres d'autors com Ramon Casas, Picasso, Ricard Opisso, Pablo Gargallo, Ismael Smith, Antoni Tàpies, Joan Ponç, Joan Brossa, Pep Duran o Antoni Bernad. Són escultures, olis, dibuixos, gravats, manuscrits i collages en les que el barret és protagonista. Al mateix temps, la mostra ajunta en una mateixa sala fins a 250 barrets –40 d'home i 210 de dona– que confronten la uniformitat de la moda masculina i el "deliri" de la femenina. S'inclouen peces de les principals marques i cases d'alta costura com Balenciaga o Pertegaz, entre d'altres.
Segons el seu comissari, l'historiador i crític d'art Josep Casamartina, aquesta és la primera exposició a l'estat espanyol d'aquestes característiques. Es tracta d'una revisió del món barreter al llarg del segle XX i fins l’actualitat, muntada a partir del fons de la Col·lecció Antoni de Montpalau, que dirigeix el mateix Casamartina.La part central de l'exposició és 'Ells i elles', dedicada exclusivament als barrets i que fa un repàs de les diferents tendències de la moda del segle passat. S'inclouen peces de la majoria de marques i creadors establerts a Barcelona, com a capital de la moda durant molts anys a l'estat espanyol. S'inclouen una quarantena de barrets masculins, en les seves diferents vessants: bombins, canotiers o barrets de palla, salacots, gorres, gorres de plat, barrets militars i boines, tots marcats per una gran uniformitat. "Hi ha deu barrets de copa que són tots igual, però tenen la gràcia de saber de qui eren", destaca el comissari de la mostra. Hi ha barrets de copa dels pintors Josep de Togores, Marià Espinal i Joan Hernández Pijuan, així com del pare de Palau i Fabre. La selecció de barrets masculins també inclou barrets i gorres del mateix Palau i Fabre, que fan convertir-se també en un símbol indissociable a la seva imatge.Pel que fa als barrets femenins, s'hi exposen més de 200, des de 1910 fins al 2018. La mostra proposa un repàs a les diferents formes, tipologies, marques i tallers. "No hi ha norma i tot és possible amb un barret femení", exclama Casamartina per contraposar-ho amb la moda masculina.L'exposició també té un part dedicada a la presència dels barrets en el món de l'art i que aborda diverses temàtiques, com la relació entre Ramon Casas i Picasso al voltant dels barrets en l'època dels '4 Gats'; la presència del barret masculí com a símbol de poder al grup de 'Dal al Set', o el taller de barrets com a font d'inspiració artística en els collages de Pep Duran.La mostra també repassa la relació de Josep Palau i Fabre amb els barrets a través de la seva relació amb Picasso –les dedicatòries que Picasso escrivia a Palau incorporaven moltes vegades personatges amb barret–, el seu "amor impossible" amb Greta Garbo, que va fer dels barrets una icona.