UPDATE articles SET lectures = lectures + 1, ip_lectura = inet_aton( '216.73.217.87' ) WHERE id_article = 500619 [Ressenya] ANAR DE DEBÒ. ELS CATALANS I ESPANYA ! directe!cat

directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 20 d'octubre de 2026 04:56 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

LLIBRES EN DIRECTE fletxa

publicitat


Diumenge, 15 de maig de 2016 09:00 h

[Ressenya] ANAR DE DEBÒ. ELS CATALANS I ESPANYA

Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 1 vot )
carregant carregant


Comparteix







Etiquetes

Borja de Riquer

 

Rosa dels Vents

Barcelona, 2016

406 pàgines

16,90 €

 

Les relacions entre Catalunya i Espanya han estat objecte d'etern debat, sobretot en terres catalanes. Intentar esbrinar què és el que ha portar a una majoria independentista al Parlament ha merescut estudis de tot tipus. En tot cas, no estan mai de més les anàlisi d'origen acadèmic, d'estudiosos solvents en el seu anàlisi i que poden aportar dades objectives i opinions pròpies vàlides per a la pròpia configuració de l'opinió.

 

Borja de Riquer és un acadèmic de llarga trajectòria en la recerca històrica. Són reconegudes les seves obres sobre la Lliga Regionalista i la dreta catalana en el període previ a la Guerra Civil i durant el franquisme: Lliga Regionalista: la burgesia catalana i el nacionalisme (1898-1904), L'últim Cambó (1936-1947). La dreta catalanista davant la guerra civil i el franquisme, per citar-ne un parell de títols. Ara amb aquest Anar de debò. Els catalans i Espanya aplega una sèrie de treballs acadèmics i articles periodístics al voltant de les relacions polítiques entre l'estat espanyol i Catalunya i la situació política dels darrers anys.

 

La primera part del llibre la componen articles llargs, de caire acadèmic i de recerca que analitzen etapes històries "llunyanes, dels segles XIX i XX" i que analitzen, bàsicament, "[el] lloc i el paper dels catalans en la política espanyola contemporània i [el] sorgiment i l'actuació del moviment catalanista, tot repassant les seves propostes, oportunitats i frustracions", com manifesta el mateix autor. Són articles d'un alt interès no només històric al voltant de la Lliga Regionalista, el catalanisme durant la Guerra Civil o el paper de Prat de la Riba en l'edificació d'estructures nacionals: "tots volem per a Catalunya un cos d'Estat, unes formes d'Estat", deia el mateix Prat.

 

La segona part del llibre està formada pe article periodístics de caire, com afirma Borja de Riquer, "molt més conjunturals, i, en general, analitzen qüestions o moments concrets". De Riquer escriu des de les pàgines de La Vanguardia, El País o l'Ara i ho fa amb gran capacitat d'anàlisi i síntesi i una extraordinària capacitat il·lustrativa. En aquest sentit l'epíleg del llibre és un lúcid i precís anàlisi de l'època de govern de Mariano Rajoy: de com arriba al poder més per demèrit de Zapatero que per la seva capacitat de seduir l'electorat espanyol i de com la seva política ha estat un constant incompliment de les seves promeses electorals, polítiques neoliberals contràries a l'interes de la gent, escàndols i corrupteles i una actitud "agressiva i desinhibida" respecte a Catalunya.

 

I fins arribar a la situació actual, en què Borja de Riquer reivindica que els catalans hem de "persistir a defensar la raó democràtica de les nostres demandes i reafirmar-nos en la considerable càrrega moral que justifica l'independentisme català".

 

Borja de Riquer aconsegueix plenament els seus objectius declarats amb aquest volum: que serveixi al lector "per disposar de més elements d'informació amb què assolir una millor comprensió del que ha passat a Catalunya i com hem arribat on som".

 

Ramon Moreno




publicitat



COMENTARIS fletxa taronja


No hi ha cap comentari


COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat

publicitat





publicitat



publicitat



publicitat



VÍDEOS fletxa

TV3

comentaris


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.