directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 16 d'abril de 2024 20:52 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

LLIBRES EN DIRECTE fletxa

publicitat


Dilluns, 7 de novembre de 2016 17:45 h

[Ressenya] LA PREGÀRIA DE TXERNÒBIL

Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional No hi ha cap vot
carregant carregant


Comparteix







Etiquetes

Svetlana Aleksiévitx

 

Traducció de Marta Rebón

 

Raig Verd Editorial

Barcelona, 2016

428 pàgines

21,90 €

 

«La silueta massiva de la central fa l'efecte d'una fàbrica endormiscada». Així descrivia la central nuclear de Txernòbil el foto-periodista Igor Kostin. Ell va fer l'única fotografia que es conserva al món del dia de l'accident de la central, el 26 d'abril de 1986.

 

Les imatges de Kostin (recollides al llibre Txernòbil. Confessions d'un reporter, publicat l'any 2006 per Editorial Efadós), són d'una duresa extrema. Ara, 30 anys després de monumental desastre, queden aquelles fotos, de pobles fantasma, liquidadors i unes conseqüències visibles que encara perduren. I també, queda la paraula, igualment dura i contundent, com ho poden ser les imatges de Kostin, que la Premi Nobel Svetlana Aleksiévitx ha aplegat al volum La pregària de Txernòbil, unes pàgines que donen veu als afectats d'un dels majors desastres de la història de la humanitat.

 

El volum que Aleksiévitx dedica a Txernòbil és un llibre dur. Com durs també són els seus anteriors volums publicats en català, Temps de segona mà. La fi de l'home roig, i Els nois de zinc. Les paraules impreses, expressades pels seus protagonistes i recollides de la premi Nobel, poden competir en igualtat de condicions amb la fotografia més explícita. Bellesa i cruesa en les imatges i les paraules.

 

«Va passar el que va passar i vam fer veure que no havia passat res». A partir d'aquí es desencadena la tragèdia nuclear més important de tots els temps. Al cap de pocs dies de l'accident de Txernòbil es registraren uns elevats nivells de radiació a Polònia, Alemanya, Àustria i Romania. Els dies següents la radiació arribaria a França, Bèlgica, els Països Baixos, Gran Bretanya, Grècia, Israel, Kuwait, Turquia...

 

Però els habitants de la zona, d'Ucraïna i la veïna Bielorússia, van viure el drama en primera persona. "aquells que visqueren Txernòbil són els supervivents de la Tercera Guerra Mundial", lluitant contra un enemic invisible i contra una realitat que no podien comprendre.

 

Són dures les narracions de les vides que es difuminen, dels morts de qui no es poden acomiadar, dels supervivents que portaran al damunt els ecos de la tragèdia per sempre més, dels pobles fantasma, de les cases que van haver de deixar a corre-cuita, amb la promesa de retornar al cap de pocs dies; cases que conserven encara la mateixa presència que el moment que van ser abandonades, amb la vida passada sostinguda en un instant: els plats, les taules, les fotografies.... A fora creixen les flors i els arbres; tot és allà, com una natura morta.

 

I més dures encara les històries personals, com els afectats de manera més directa es van consumint en pocs dies, com l'esposa d'un bomber no pot visitar el seu marit perquè era un perillós objecte radioactiu, com les embarassades decideixen tirar endavant, com el futur és als peus del llit d'un moribund, que ni el personal mèdic vol visitar per no contaminar-se.

 

Es calcula que unes 800.000 persones (entre militars i civils) van ser enviades per fer front a la catàstrofe, amb equipament insuficient i precari; 200.000 persones van ser desplaçades els dies immediatament posterior a l'explosió. Els residents de la zona d'exclusió no tornaran mai a casa seva, i seran abandonats a la seva sort.

 

Vides destrossades, futurs escapçats, un estat en descomposició, i una filera interminable de morts. Però aquest llibre de Svetlana Aleksiévitx no vol retre comptes amb el passat. En tot cas, potser, intentar que no es produeixin en el futur situacions similars. Aleksiévitx, bielorussa ella, mira de cara al futur, com miren els protagonistes del seu llibre, no en va, el sots-títol del volum és Crònica del futur. Les dades queden enrere per a deixar pas als sentiments, a l'esperit de superació, també a una sentida resignació i incomprensió, encara. No en va l'autora va manifestar que aquest és el seu llibre més important i alhora el més difícil. La seva lectura no ens deixarà indiferents, no ens pot deixar indiferents.

 

Ramon Moreno

@RamonMoreno1967




publicitat



COMENTARIS fletxa taronja

item
#1
David fletxa Tortosa
24 de novembre de 2016, 14.12 h

https://www.amazon.es/dp/B01MSLJ42A


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat

publicitat





publicitat



publicitat



publicitat



VÍDEOS fletxa

TV3

comentaris


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.