El govern català amenaça Renfe: si la situació no canvia, buscaran una altra operadora
Manel Nadal adverteix la companyia que si el 2010 el seu servei no ha millorat convocarà un concurs per buscar una altra operadora
El secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, ha explicat que el desig del Govern és mantenir Renfe com a operadora de rodalies a Barcelona quan la Generalitat sigui efectivament la titular del servei ferroviari, però ha advertit a l'empresa que, si no millora d'aquí al 2010, el Govern convocarà un concurs d'operadors, i Renfe podria perdre aquest mercat. Nadal, que ha participat en unes jornades sobre el sector ferroviari organitzades per la UGT de Catalunya, ha estat clar en la seva advertència: 'Si Renfe compleix, seguirà molts anys; si no compleix, es convoca un concurs'.
El 2010 finalitza el contracte programa de Renfe a Catalunya i és també l'any en què es liberalitzen els serveis ferroviaris per a passatgers a la Unió Europea, de manera que aquest sector s'obrirà a la competència i poden aparèixer nous operadors.Respecte al pas del TGV pel centre de Barcelona i al retard de l'arribada de la infraestructura a la frontera francesa, Nadal ha criticat els polítics catalans que, d'una banda, 'es queixen' del TGV per Barcelona i, de l'altra, es queixen del retard, quan tornar a estudiar el TGV pel litoral o pel Vallès suposaria endarrerir molt més l'obra.
El secretari per a la Mobilitat també ha aprofitat per reiterar la demanda del Govern al Ministeri de Foment perquè 'moguin peça' i acatin el que diu l'Estatut i allò que es va acordar en la Comissió Bilateral d'Infraestructures; és a dir, que s'han d'iniciar les negociacions perquè es doni una transferència efectiva del servei de rodalies a Catalunya.
Segons Nadal, el model que proposa la Generalitat, i que comportaria l'elaboració d'una llei de regionalització dels sistemes ferroviaris a l'Estat espanyol, serveix per a Catalunya però també per a la resta de comunitats autònomes, alhora que és 'homologable' als sistemes europeus. El model es basa en el fet que el titular del servei és, en aquest cas, la Generalitat, i que aquesta té la potestat per ordenar el servei com li sembli més adient; és a dir, en cas que ho consideri oportú i per millorar la qualitat, pot convocar concurs d'operadors.
Però Nadal ha anat més enllà i ha ofert també la possibilitat que sigui la Generalitat qui gestioni també l'operador que doni el servei; és a dir, no només ser titular del servei sinó també de l'operador. Si 'algú pensa que el model –alternatiu a l'anterior- de trossejar Renfe en unitats de rodalies a cada territori' seria més adequat i això suposa un avançament del traspàs de rodalies i de la millora del servei pels ciutadans, Nadal ha dit que la Generalitat està disposada a fer-se'n càrrec. El que interessa al Govern, ha sentenciat, és 'el servei als ciutadans, no el model concret'.
El director general dels Serveis de Rodalies i Mitjà Recorregut de Renfe Operadora, Juan Javier Pérez Sant, també ha participat en les jornades d'UGT i ha expressat la seva determinació perquè Renfe pugui continuar essent l'operadora a Barcelona, malgrat que ha reconegut que la Generalitat estarà en el seu dret de convocar un concurs quan la competència del servei li sigui transferida. En aquest sentit, Nadal ha explicat que fins al 2010 la Generalitat negociarà amb Renfe perquè millori la qualitat del servei i així no s'hagi de canviar.
Quant a les infraestructures ferroviàries, Nadal ha proposat la creació d'una Agència Ferroviària de Rodalies de Catalunya conjunta entre l'Adif i la Generalitat per a supervisar les inversions que es realitzin a Catalunya i fins i tot, ha exposat, aquesta agència podria ser el vehicle que canalitzés aquestes inversions.
Una altra col·laboració que Nadal ha presentat en la jornada seria la que podrien fer Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) amb Renfe en algunes línies regionals catalanes, amb l'objectiu de millorar-les. Ha posat l'exemple de la línia de la Pobla-Lleida-Cervera, que podria esdevenir un 'laboratori de col·laboració per establir un bon servei de rodalies o un tren tramvia entre aquestes poblacions'.
Discussions sobre un traçat del TGV 'tancat'
Una part del discurs de Manel Nadal també s'ha enfocat a les crítiques del president de Foment del Treball, Joan Rosell, sobre els retards en les infraestructures ferroviàries. Nadal creu que Rosell té raó i a més pensa que les queixes de l'empresari fan referència als polítics espanyols. El secretari per la Mobilitat ha anat més enllà i ha dit que també caldria fer 'autocrítica' entre els polítics catalans, perquè 'encara avui, quan el projecte ja està aprovat, hi ha qui plantegen canvis de traçat i, per tant, endarreriments' que allargarien el procés 'fins al 2020'. A Catalunya, ha dit Nadal, 'tenim una tendència autodestructiva'.
El secretari general de la UGT de Catalunya, Josep Maria Álvarez, també ha dit estar d'acord amb Rosell que hi ha equivocacions i retards 'un darrere de l'altre' i algú 'hauria de respondre d'això'. Álvarez ha afegit que cal que hi hagi un amplíssim consens a Catalunya en el desenvolupament de les infraestructures al país, tant social com polític.