Neix el Col·lectiu Emma per respondre a 'visions esbiaxades sobre els catalans a la premsa internacional'
Rebaten articles com els publicats a The Economist i The Financial Times
Un grup de catalans s'han organitzat i han format el Col·lectiu Emma que té per objectiu que es conegui a nivell internacional la realitat catalana tal i com és i no com alguns interessos volen fer-la aparèixer. El col·lectiu es crea a partir de la publicació al Financial Times, el passat 15 d'abril, de l'article Spain's 'coffe for all' can be a bitter brew, que presenta una visió esbiaixada de Catalunya i pretén continuar amb la iniciativa de respondre les informacions inexactes que apareguin a la premsa internacional sobre la realitat nacional catalana, que es va iniciar ja amb un article anterior publicat a The Economist. Un dels impulsors d'aquest col·lectiu és l'economista Salvador Garcia, amb blog a l'indirecte!cat, on ha publicat l'article A public reply to the Financial Times.
En l'article, Salvador Garcia posa en qüestió les afirmacions que el periodista del Financial Times fa sobre la llengua catalana, que considera una càrrega i el convida a reflexionar sobre el nombre de parlants del català i d'altres llengües com l'hebreu o el danès i pregunta si en aquests casos proposaria que els parlants abandonessin la seva llengua per adoptar-ne una altra de propera que no els és pròpia.A més, corregeix les afirmacions que es fan sobre els desequilibris fiscals a l'Estat espanyol i convida al periodista a visitar Barcelona i parlar amb els catalans i catalanes per contrastar la informació que li han subministrat a Madrid i poder aportar la versió catalana sobre aquesta qüestió.
Emma, filla de Guifré el Pilós
El Col·lectiu pren el nom d'Emma, filla de Guifré el Pilós i de Guinedilda, comtes de Barcelona, que es va assumir després de la mort del seu pare la tasca de repoblar les comarques centrals de Catalunya des del monestir de Sant Joan de les Abadesses.
L'article del Financial Times
Ningú no vol privar-se del cafè per a tothom, però quan el cambrer arriba ningú no vol pagar la factura', denuncia l'article, titulat 'Spanish brew has bitter taste'. 'José Luis Rodríguez Zapatero sent la preocupació dels votants abans de les eleccions europees i el seu instint l'aconsella promoure la unitat espanyola, però necessita els vots dels partits regionals, particularment dels catalans, per poder tirar endavant lleis i mantenir-se en el poder', destaca el FT. El periodista lamenta que 'cada govern regional, des de Galícia fins a Múrcia, està decidit a mantenir el poder que va guanyar després de la mort de Franco'.
El Financial Times, que ven 430.000 exemplars diaris arreu del món, atacava 'la política lingüística' dels governs que 'imposen el català, el basc i el gallec a les escoles i serveis públics provocant la reacció irada dels residents castellanoparlants', recollint les tesis de Ciutadans i d'altres partits d'escassa representació parlamentària al Principat. 'Irònicament, els catalans protegeixen molt la seva llengua, però simultàniament se'n riuen de la pretensió del valencià i del mallorquí, els dialectes del català a València i Mallorca, d'existir com una llengua independent', afirma.
El setmanari anglès The Economist va publicar un article aquest novembre amb afirmacions que el mateix Govern va qualificar de 'difamatòries' i 'insultants'. El delegat de la Generalitat a la Gran Bretanya, Xavier Solano, es va queixar enviant una carta al setmanari en què considerava 'totalment inacceptable' que es titllés a l'expresident Jordi Pujol de 'cacic'.