S'inaugura una escultura catalana al bell mig de Manhattan
L'artista Jaume Plensa ha presentat una escultura de 13 metres l'alçada al Madison Square Park de Nova York
L'artista català Jaume Plensa ha inaugurat aquest dijous una escultura de 13 metres d'alçada al Madison Square Park de Nova York. L'obra 'Echo' és el cap d'una nena amb els ulls tancats que s'inspira en el mite d'una nimfa condemnada pels Déus a repetir les paraules del altres i no les pròpies. "Vivim un moment sorollós d'informació i pensament en què ja no estem segurs que el que diem és nostre i no l'eco d'altres paraules", ha dit Plensa. "Nova York em sembla un lloc molt adequat per fer aquesta reflexió, però d'una manera molt silenciosa", ha afegit. El treball es podrà veure fins el 14 d'agost i és el monolític més gran exposat fins ara en aquest parc de Manhattan.
Tranquil·litat, serenitat i reflexió és el que es desprèn de l'última obra del català Jaume Plena. L'escultura 'Echo' representa la cara d'una nena i emana la recerca "del camí interior", segons el propi artista, en un moment de massa soroll extern. L'obra, feta de fibra de vidre blanca i revestida de plàstic i marbre, s'adapta al silenci i serenitat del Madison Square Park, un petit oasi que es troba al cor de Manhattan. "Espero crear un espai íntim al mig de Nova York", ha explicat Jaume Plensa."La peça està pensada com alguna cosa que no correspon al lloc, com una foto en blanc i negre retallada i posada en un ambient de color", ha continuat l'artista català. "Ara comença el diàleg amb el lloc i amb la gent que l'està veient", ha afegit, subratllant sobre la reacció del públic: "No se l'esperen i hi ha un punt de sorpresa. Capturen a través de les seves càmeres la bellesa per emportar-se-la amb ells".
Per la seva banda, la presidenta del Madison Square Park, Debbie Landau, s'ha declarat una gran admiradora de Jaume Plensa i ha explicat que el treball 'Echo' "és una peça monumental meravellosa que no s'imposa en l'ambient". "És perfecta per Madison Square", ha assegurat.
Les reaccions al carrer s'han començat a sentir entre els novaiorquesos i turistes. "És molt maca i molt poderosa. Una juxtaposició de calma i imposició alhora", ha opinat la novaiorquesa Christine."Em dóna una impressió de pau, com el Dalai Lama, tranquil", ha afegit un turista francès de visita a Nova York. "Crec que atraurà la gent", ha volgut destacar la presidenta del Madison Square Park.
Sobre el futur d''Echo' més enllà del 14 d'agost, Jaume Plensa ha comentat que el més probable és que l'escultura s'exposi en algun altre parc.
Gent anònima
A Nova York, la Galerie Lelong representa l'artista català i, paral·lelament a 'Echo', des d'aquest divendres 6 de maig fins el proper 18 de juny es podrà veure en aquest espai la seva exposició 'Anonymus', una col·lecció de 40 retrats de gent anònima i un cap de marbre similar a l'escultura al Madison Square Park. "El meu interès màxim és la gent, la gent anònima que construeix una sacietat i la fa créixer", ha dit Plensa.
De cara al futur, Jaume Plensa té diversos projectes entre mans a Houston, Canadà, Anglaterra i Seul. I a Catalunya? "Hi visc molt a gust però no hi treballo", ha dit l'artista.
Jaume Plensa, nascut i criat a Barcelona, és un dels escultors contemporanis més reconeguts a escala mundial. A través de treballar amb un gran ventall de materials, Plensa ha profunditzat en la pràctica de l'escultura figurativa amb treballs que examinen la intersecció entre la forma humana, el llenguatge, la comunicació, i la nacionalitat global.
Plensa ha estat reconegut amb el Chevalier des Arts et des Lettres pel Ministeri de Cultura francès el 1993. Les seves instal·lacions a l'espai lliure són especialment reconegudes arreu, com la llegendària 'Crown Fountain' al Millennium Park de Chicago. Pensa va rebre el mes de febrer passat el guardó honorífic del premis GAC 2011 per la seva trajectòria artística. Considerat un dels artistes més rellevants a nivell nacional i internacional, Plensa ha rebut nombrosos guardons i reconeixements a la seva trajectòria des de que el 1980 va fer la seva primera exposició a Barcelona.