Catalunya bat el rècord d'ingressos generats pels turistes estrangers
Malgrat el context de crisi, el nombre de visitants creix un 5,7% fins als 23,5 milions i, en especial, el turisme interior català (7,6%)
L'any 2011 Catalunya va batre el seu propi rècord d'ingressos generats per turistes estrangers. Segons les dades que ha donat a conèixer aquest dijous la directora general de Turisme, Marian Muro, els ingressos es van situar a l'entorn dels 11.300 milions d'euros, un 7,8% més que l'any anterior. El nombre de turistes també va créixer un 5,7% respecte al 2010 i va superar els 23,5 milions. Pel que fa als turistes estrangers, l'increment ha estat del 4,6%, mentre que el turisme català ha crescut un 7,6% i de l'Estat un 6,4%. Muro ha explicat que el Govern ha apostat per la qualitat més que la quantitat i ha celebrat que s'hagi assolit un 'rècord històric de despesa en un any complicat'.
Aquest creixement també s'ha produït en l'ocupació dels establiments turístics, que registren un increment del 4,9% en nombre de viatgers i un 6,1% en pernoctacions. Els càmpings han rebut un 0,3% més de clients però el nombre de pernoctacions ha crescut fins el 5,3%, i el turisme rural ha vist com el nombre de clients creixia un 3,9% mentre que les pernoctacions ho han fet en un 3,3%.Es reediten els crèdits ICF
Muro ha destacat que aquest creixement s'enquadra en els objectius que es va fixar la Generalitat, que ha impulsat les ajudes a les pimes turístiques per la via dels crèdits tous de l'Institut Català de Finances i que ha activat mesures d'impuls del turisme rural, malgrat que s'han fet 'poques' inversions de dinamització del territori perquè Turisme de Catalunya no vol fer inversions que no vagin acompanyades d'un compromís clar del sector privat.
'Més amb menys'
Aquests préstecs es tornaran a convocar al 2012, en què també es categoritzaran els allotjaments turístics 'perquè el client que accedeixi a aquesta oferta quines prestacions li donen'. S'hi afegeix un acord amb l'Incavi per fer promocionar l'enoturisme a Catalunya i la creació d'un mapa dels recursos turístics de Catalunya per analitzar on es poden crear nous productes. Es tracta de fer 'més amb menys', perquè, segons la directora general de Turisme, 'si tenim un bon producte no ens hem de preocupar tant de la promoció'.
Impuls de les oficines turístiques
Un dels objectius que Turisme de Catalunya es fixa per a aquest 2012, segons ha explicat Muro, és l'impuls de la Mesa del Turisme i les seves comissions per introduir les aportacions del sector al pla estratègic de turisme. També l'expansió de les oficines d'informació perquè 'per primera vegada' comercialitzin productes turístics. En aquest sentit, ha explicat que el Govern obrirà una oficina d'informació a la Fira de l'Hospitalet, així com a la resta de fires de Barcelona, i utilitzarà el Centre Cultural Blanquerna de Madrid per exposar l'oferta turística de Catalunya.
Aposta pels mercats emergents
El director de l'Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa, ha explicat que aquest organisme preveu tancar 15 acords amb empreses privades per ingressar un milió d'addicional per a la seva promoció, i ha apuntat que un dels objectius fixats és la captació de turistes estrangers a països com Canadà, Àsia-Pacífic, Xina, Índia. Per aquest motiu el Govern busca connexions aèries directes com les que fa Singapur Airlines entre Singapur i Barcelona. Pel que fa al mercat rus, que ha tingut un comportament 'excepcional' amb 625.000 visitants a Catalunya al 2011, es preveu que al 2012 el flux de turistes augmentarà més d'un 10%.