El #novullpagar posa al descobert la debilitat d’ABERTIS
Abans del primer #novullpagar ABERTIS tenia un valor a borsa de 9.775 milions d’euros, avui val tant sols 7.611 milions. En dos mesos ha perdut 2.160M€uros (-22,17%).
Standard & Poor’s ha rebaixat la qualificació de l’empresa de “BBB+” a “BBB” en perspectiva negativa, i al·lega dos motius. Per un costat, considera tal i com vam publicar des del directe!cat, que l’operació d’adquisició de les autopistes sud-americanes de l’empresa presidida per l’ex-ministre franquista Villar Mir, OHL és de risc i caldrà estar atent a la seva evolució, i per altra banda assenyala l’alta volatilitat dels transits per les autopistes, en principi és refereix al descens previst d’aquest any d’un 9% que se sumaria a l’acumulat de més d’un 27% des de 2007. Descens de transit també són els #novullpagar i la previsió que l’actual model de peatges no pot seguir igual.
La Vanguardia confirma la perspectiva negativa d’ABERTIS
El suplement “Diners” de la capçalera del Grup Godó, un dels més considerats dins la premsa econòmica, ja va augurar fa unes setmanes que el canvi del model de peatges serà inevitable davant les incerteses que s’han creat amb la revolta dels peatges, motiu per qual ja considerava massa elevat el preu de les accions. Però aquest diumenge hi tornava i advertia el següent: “És considera un risc la compra de les concessions de les autopistes sud-americanes adquirides a OHL.” De moment la realitat ha confirmat la caiguda del valor de l’acció d’ABERTIS, a finals de març el preu era de 12,60 € acció i ahir va tancar a 9,81, trencant la barrera de cotitzar per damunt de 10.
“La Caixa,” clau per canviar l’actual model de peatges/espoli
L’entitat financera té actualment, després de la sortida de l’empresa de Florentino Perez (ACS) d’ABERTIS, més d’un 30% de la concessionària, ara té unes mesos per quedar per sota d’aquest percentatge o, segons la llei, estaria obligada a fer una Oferta Pública d’Adquisició d’accions (OPA). A data d’avui el 70% que no està en mans de “La Caixa” tant sols val 5.300 milions d’euros i en perspectiva de baixada segons els analistes.
Què és més econòmic, seguir pagant peatges (bonificar es seguir pagant) o nacionalitzar ABERTIS via “La Caixa”?
Com diuen la majoria d’economistes, el problema a l’Estat és el deute privat i una mostra ho tenim amb el deute d’ABERTIS, més de 12.000 milions d’euros, quasi el doble del valor de l’empresa a la borsa. Bona part d’aquest deute amb préstecs de “La Caixa”, adquirir públicament ABERTIS ajudaria a fer possible un control públic de l’empresa, considerant que l’única caixa que ens queda tornes a fer el paper d’entitat sota control públic, i recuperés l’esperit dels seus fundadors.
Tant sols per la via del conveni signat amb el Ministeri de Foment, l’empresa ha de cobrar fins al 2021, més de 2.000 milions d’euros per la disminució del transit, si la disminució augmenta la xifra també, recordem que cada #novullpagar és també disminució del transit.
ABERTIS, no podrà seguir repartint els beneficis dels darrers anys
El fort endeutament i l’actual crisi fa inviable que el repartiment de dividends dels darrers anys és pugui mantenir, i els grans inversors han començat a veure aquesta realitat, i ABERTIS ha deixat de ser un valor desitjat. O s’actua via “La Caixa” per controlar l’empresa o les dinàmiques per repartir dividends milionaris faran agreujar l’espoli que patim els catalans en aquest aspecte.
Notícies relacionades
- El Servei Català de Trànsit perd diners amb les multes del #Novullpagar 02.06.2012.
- “No es pot regalar Tabasa i Túnel del Cadí a ABERTIS” 23.05.2012.
- Sancionar el #novullpagar i deixar impune qui no etiqueta en català 21.05.2012.
- Hi haurà un tercer #novullpagar acompanyat d’una concentració davant de La Caixa 21.05.2012.
- 20M: els motius per fer el #novullpagar 20.05.2012.
- Un esquetx a l’estil 'Polònia' sobre #novullpagar en versió Rival Petit 19.05.2012.
- ABERTIS: “Les autopistes són nostres, si les voleu, ja sabeu el que heu de fer” 16.05.2012.
- 6000 multes als #novullpagar, cap multa per l’engany de les participacions preferents 12.05.2012.
- Brindis al sol al Parlament amb els peatges 10.05.2012.
- La Generalitat no pot multar per fer el #novullpagar 11.05.2012.