“Marca Barcelona” 6ª del món
Un estudi encarregat per The Guardian assenyala Barcelona com una de marques amb més potència d’Europa, per sobre de París i Londres.
El Baròmetre situa la marca Barcelona en la 6a posició -superada per Berlín, Estocolm, Copenhaguen i Amsterdam- i assenyala la capital de Catalunya com un exemple de ciutat que ha tingut els seus líders concentrats en allò vol donar a conèixer, millorant i explotant els seus recursos. La marca Barcelona s’ha situat al capdamunt de les ciutats preferides i més anomenades i amb possibilitats de permanència i de millora.
Barcelona, capital de Catalunya i situada al món
L’estudi, elaborat per la consultora Saffron (@saffronbc), analitza si les principals ciutats d’Europa -un total de 72- tenen, o no, la “marca” que es mereixen i revela que la Ciutat Comtal explotaria la seva marca en un 112%.
S’observen factors com l’escena cultural, l’arquitectura, l’accessibilitat i la facilitat per moure’s en transport públic, la gastronomia, l’economia, el confort i el reconeixement als mitjans entre altres d’una llarga llista de qualitats de les ciutats. Els resultats mostren per una banda la potencialitat de la marca de les ciutats a partir de les seves qualitats i actius i, per altra, com n’és de forta aquesta marca en realitat.
Barcelona, 3a ciutat d’Europa amb més atractiu
En aquest sentit Barcelona, juntament amb Londres i París, seria la 3a ciutat d’Europa amb més atractiu. És a dir, amb més actius per potenciar, tals com atraccions turístiques i històriques, bon ambient, comerç, bon temps i mobilitat.
Els deu critèris que creen la marca
Segons la consultora els critèris més importants per determinar la imatge d’una ciutat - que es corresponen amb la manera com les persones experimenten les ciutats que visiten- són 10:
1- L’orgull i la pesonalitat de les persones que hi viuen, la manera com els autòctons senten la ciutat determina directament la perspectiva dels visitants
2- Els trets distintius i singulars de la ciutat, a Londres els autobusos vermells de dos pisos en serien un exemple, a Barcelona l’arquitectura de Gaudí
3- L’ambició política i de negocis i la bona governança
4- El reconeixement, lligat a la celebració de grans esdeveniments i la reputació de la ciutat
5- La sensació que la ciutat no només val la pena, sinó que val la pena anar-hi
6- Facilitat, accessibilitat i confort, els vols low cost fins a la ciutat en aquest punt són un factor determinant
7- El valor conversacional de la ciutat: serà divertit parlar de la ciutat que he visitat quan torni a casa? En aquest sentit, les ciutats exòtiques i les més concorregudes tenen punts assegurats a la sobretaula del dinar.
8- El context i valor de la localització, les capitals europees sumen punts aquí. La proximitat i connexió amb altres llocs d’interès incrementa la marca de la ciutat
9 - Anomalies i singularitats, l’ambient exòtic, llocs i coses que no es poden trobar a cap lloc més
10 - L’efecte “oh, jo vull viure aquí”, també anomenat “l’efecte Barcelona” al mateix estudi, un factor X que captura una gran quantitat d’atributs del lloc a la vegada.
El rànquing segons aquest estudi
1 Berlin (Alemanya) 137%, 2 Estocolm (Suècia) 118%, 3 Praga (República Txeca) 115%, 4 Liverpool (Anglaterra) 115%, 5 Amsterdam, (Països Baixos) 115%, 6 Barcelona (Catalunya) 112%, 7 París (França) 111%, 8 Londres (Regne Unit) 110%, 9 Atenes (Grècia) 110%, 10 Dublin (Irlanda) 107% , 11 Edimburg(Escòcia) 104%, 12 Madrid (Espanya) 104%, 13 Roma (Itàlia) 102%, 14 Munic (Alemanya) 101%, 15 Belfast (Irlanda del Nord) 101%.