El ministre de Medi Ambient francès veta el pas de la MAT pel Mont Capell a la comarca del Vallespir
Cal fer de la MAT 'un "exemple concret de conciliació entre l'energia i el medi ambient"
El Ministre d'Estat, ministre de l'Ecologia, del Desenvolupament i de l'Ordenació Territorial Sostenibles francès, Jean-Louis Borloo, ha descartat que la futura autopista elèctrica entre Baixàs i Bescano passi pel mont Capell, al Vallespir. En un comunicat, el ministre decideix replantejar des de zero aquest projecte i demana que es tornin a estudiar 'totes les opcions tècniques' per fer d'aquest dossier 'un exemple concret d'una conciliació entre l'energia i el medi ambient. 'França ha de respectar els seus compromisos amb Espanya i la Unió europea, però llocs remarcables com el Canigó o el mont Capell han de ser preservats' adverteix el ministre Borloo.
Borloo ha fet aquestes declaracions arran d'una reunió organitzada a París a petició dels parlamentaris de la Catalunya del nord, i a la qual han participat els màxims responsables de RTE (Réseau de Transport d'Electricité) i de REE (Red Electrica d'Espanya), encarregats d'elaborar el projecte, els representants del col·lectiu Non à la THT, del Sydeco 66 que reuneix els alcaldes oposats a la THT, entre ells el de Perpinyà, Jean Paul Alduy, i el president del Consell General dels Pirineus Orientals, Christian Bourquin. En total una quarantena de persones han participat a aquesta reunió amb l'objectiu de 'reactivar la concertació'.Segons el comunicat 'el reforçament de les capacitats d'intercanvi d'electricitat entre França i Espanya han de permetre millorar significativament la seguretat de subministrament elèctric, en particular a Catalunya'. Tot i això, per les autoritats franceses, aquest reforçament ha de prendre en compte 'tots els reptes mediambientals relacionats al territori i a la població dels Pirineus d'una banda i altra de la frontera' i que s'han de preservar 'el caràcter remarcable en diversos llocs dels paisatges de la cadena dels Pirineus'.
Pel que fa al paper del coordinador europeu Mario Monti, nomenat el passat 12 de setembre per la Comissió europea, el ministeri francès precisa que la seva missió serà 'examinar precisament la natura de les necessitats i de les expectatives de cadascun, i haurà d'acostar els punts de vista dels actors locals mitjançant una veritable concertació transfronterera' amb la finalitat de proposar una solució 'equilibrada' que permeti conciliar 'els imperatius energètics i mediambientals'.
Desprès de la reunió, el president del col·lectiu Non a la THT, Laurent Belmas, ha manifestat la seva satisfacció de veure abandonat el projecte de fer passar una autopista elèctrica pel mont Capell o per qualsevol altre punt del Vallespir. Tot i això ha dit que la lluita no s'acaba aquí i que 'hem de mantenir la pressió, sobretot a la Catalunya del sud, hem d'ajudar i de donar suport als nostres companys de No a la Mat'.
Els antilínia continuen reclamant una auditoria sobre les necessitats energètiques a Catalunya i al conjunt de l'Estat espanyol, i reclamen que en cas de necessitats reals, es 'mutualitzi' el problema, és a dir que s'estudií el reforçament de les línies ja existent en el conjunt dels Pirineus abans de construir-ne de noves.