directe ! a La República. N. 4126. Diumenge, 19 de maig de 2024 10:37 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Cultura doble fletxa

El català s'obre pas a l'escola pública de la Catalunya del Nord

Uns 2.500 alumnes de maternal i primària, el 6,5% del total, estudien en aules on el català i el francès comparteixen protagonisme en un règim "paritari"

Comentaris 4  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 11 vots )
carregant Carregant

(ACN).- "Estem aconseguint entrar al sistema que ens va intentar eradicar". Així explica Joan Jaume Prost, representant de l'APA de l'escola pública, la tasca que realitzen per normalitzar l'ensenyament del català a les aules de la Catalunya del Nord. Tot i que el procés ha estat "lent i feixuc", assegura, en 20 anys han aconseguit que uns 2.500 alumnes, el 6,5% del total, estudiïn actualment en aules bilingües on el català i el francès "coexisteixen". La darrera "conquesta" ha estat garantir dues classes amb 56 alumnes a l'escola d'El Voló per al curs vinent. A curt termini, l'objectiu és arribar a un 10% dels alumnes, una xifra que permetria que el català "deixés de ser un apèndix del sistema".

Comparteix
   


Etiquetes
De les entitats de la Catalunya del Nord que lluiten per a la normalització del català, la més desconeguda és, molt probablement, l'Associació de Pares d'Alumnes per a l'ensenyament del català a l'escola pública, l'APA, que des de l'any 1993, quan es va crear la primera aula bilingüe a una escola de Perpinyà, lluita per introduir el català a l'escola pública.

Sense tant de nom com l'escola immersiva La Bressola, o fins i tot que l'escola Arrels de Perpinyà, que compten amb prop d'un miler d'alumnes entre les dues, aquesta associació ha aconseguit que actualment uns 2.500 alumnes de maternal i primària, el 6,5% del total, estudiïn català a unes 80 aules repartides per diferents escoles del territori.

Joan Jaume Prost, antic mestre bilingüe i un dels impulsors del projecte, explica que l'objectiu és aconseguir que el català i el francès "coexisteixin" amb normalitat a les aules. Així, a les escoles que s'implanta el sistema, els alumnes fan 12 hores setmanals en català i 12 hores més en francès. Prost defineix la fórmula d'"imperfecte" perquè no es pot parlar d'immersió lingüística, però la considera "suficient" tenint en compte els entrebancs que han hagut de superar. A més, destaca que quan es crea una classe d'aquest tipus, l'estat francès es compromet a mantenir-la fins al final de la primària, és a dir, que es garanteix que molts nens estudiïn en català dels 3 als 11 anys, "el que els permet un domini de la llengua molt similar al dels alumnes de la Bressola, per exemple". Un cop a secundària també es garanteix un mínim d'hores en català per "no perdre competència amb la llengua".

Segons explica, el sistema consisteix en aprofitar les baixes de professors a les escoles públiques -ja sigui per jubilacions, trasllats, o d'altres factors- per substituir-los per d'altres amb competències per ensenyar en català. "Mai es creen classes noves, només es transformen", explica. Amb tot, lamenta que tot i els bons resultats de l'experiència, professors, directors d'escola i autoritats educatives, "continuen posant pals a les rodes" a l'hora d'ampliar places.

"Els mestres que no coneixen el català veuen les classes bilingües com una amenaça, i als directors dels centres els hi costa entendre que els nens i nenes puguin titar endavant els seus estudis en dues llengües", explica Prost. Amb tot, reconeix que un cop s'aconsegueix implantar el sistema a maternal, les opinions varien i tot és fa més fàcil "perquè descobreixen els beneficis del bilingüisme". En aquest sentit, afegeix que quan s'han fet avaluacions, els resultats han demostrat que els nens que estudien a classes bilingües tenen un coneixement del francès igual o superior que els que ho fan a classes totalment en francès.

Prost explica també que la gran majoria de les famílies de la Catalunya del Nord estan a favor que els seus fills estudiïn el català a l'escola, però afegeix que moltes escoles estatals no publiciten aquesta possibilitat encara que la tinguin implantada. "Si les escoles que tenen classes bilingües ho expliquessin als pares, tindríem entre un 30% i un 40% dels alumnes estudiant en aquest tipus d'aules", assegura. A tall d'exemple, apunta que a l'escola d'El Voló, on s'han assegurat dues classes per al curs vinent amb 56 nens i nenes, una trentena més s'han quedat sense plaça.

El sistema de classes bilingües té una llarga tradició al País Basc i a la Bretanya on es van implantar molt abans que a la Catalunya del Nord per raons "bàsicament polítiques". De fet, al País Basc del Nord un 60% dels alumnes de maternal estudien en classes bilingües i un 35% a primària, xifres "que semblen impossibles d'assolir" a la Catalunya del Nord.
 



COMENTARIS fletxa taronja

item
#4
Catalonia : More Than Just A Community fletxa ..........................
7 de febrer de 2014, 13.53 h

http://www.youtube.com/watch?v=SWR47hYM6uM

Ajudem a internacionalitzar videos en anglès sobre Catalunya com aquest. Que tot el món sàpiga qui som i que volem! Ningú defensa una causa que desconeix! INTERNACIONALITZEM la nostra lluita tant com poguem!

FREEDOM FOR CATALONIA


Valora aquest comentari:   votar positiu 10   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#3
7 de febrer de 2014, 12.34 h

El fascismo español no quiere que la gente piense,recordadlo,Pueblos,Catalanes,Vascos,Galegos,Canarios,Leoneses,etc...No quieren nada más que borregos que sólo piensen en pan y circo,en comer y divertirse, y eso es lo que le dan a la gente desde el psoe y el pp,y otras formaciones fascistas españolas,como iu,upyd,movimiento ciudadano,etc,etc.,para que nadie se levante ,para que nadie tome conciencia de la opresión española,


Valora aquest comentari:   votar positiu 14   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#2
En Capablanca fletxa Serra de l´Obac
7 de febrer de 2014, 11.02 h

I en el moment en que aconseguim l´estat català independent, aquest apreci pel català, augmentarà en progressió geomètrica, doncs el prestigi de la nostra llengua ho farà en paral.lel i no només a la Catalunya Nord, sinó a tots els Països Catalans, per tant a la pàtria sencera.


Valora aquest comentari:   votar positiu 21   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#1
Tomppa fletxa Sabadell
7 de febrer de 2014, 10.24 h

Fins quan una llengua no es sinonim de riquesa, no hi ha res a fer. Catalunya necessita un estat a on el català es una demanda.


Valora aquest comentari:   votar positiu 16   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat






















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

#xocdetrens fletxa






giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
El vaixell espanyol naufragaria si no fos per l’aportació catalana

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.