La ruïna dels contractes del conseller Nadal (1)
La Generalitat, fruit d’un contracte draconià, obligada a pagar una multa de 55 milions d’euros per rescatar la fallida de la concessionària Cedinsa que gestiona l’autovia C-17 de Vic a Ripoll
El Departament de Territori i Sostenibilitat haurà de decidir la setmana vinent si finalment acaba fent efectiu el rescat de la C-17, l'autovia de Vic a Ripoll, per 275 MEUR. Cedinsa, l'empresa concessionària de la carretera, va esgotar el passat 31 de desembre el termini per fer efectiu el crèdit de 220 MEUR i el contracte estipula que, de produir-se un impagament, la Generalitat està obligada a subrogar el crèdit i pagar una multa de 55 milions d’euros. La setmana vinent la banca podria demanar la Responsabilitat Patrimonial de l'Administració (RPA) i, llavors, la Generalitat haurà de decidir si finalment rescata l'autovia, o bé opta per una altra fórmula. Fonts del departament han assegurat a l'ACN que encara no hi ha cap decisió presa.
Un contracte que blinda la concessionària i en fa responsable la GeneralitatL'autovia entre Vic i Ripoll es va inaugurar el 2011 amb un règim de concessió de Cedinsa, que va assumir la inversió a canvi de cobrar del Govern un 'peatge a l'ombra'. Per fer-ho, l'empresa va necessitar un crèdit sindicat de 220 MEUR que el va negociar amb La Caixa, Caja Madrid, ICO, BBVA, Caixa Catalunya i Banesto. El crèdit, de només cinc anys va vèncer el passat 31 de desembre i, fins ara, no s'ha aconseguit renegociar.
Segons La Vanguardia malestar a PTOP pels contractes signats pel conseller Nadal en el darrer tripartit
Tal com estipula el contracte, de produir-se un impagament, la Generalitat està obligada a subrogar el crèdit. La quantitat resultant si s'activa la responsabilitat patrimonial de l'administració (RPA) seria de 275 milions d'euros, els del crèdit i 55 milions addicionals. Un veritable escàndol que deixa venuda la mateixa Generalitat. L’entorn de l’actual conseller Santi Vila considera insòlit que aquests contractes passessin el control legal.
Els privats mai perden, si passen cotxes cobren i sinó deixen de pagar el crèdit i pagarà la Generalitat
La concessionària, per la seva banda, té dos mesos per demanar el concurs de creditors, una situació que pot ser imminent ja que el crèdit va vèncer el passat 31 de desembre. Abans que això passi, la banca podria demanar la Responsabilitat Patrimonial de l'Administració i, per tant, la Generalitat haurà de decidir si, finalment, rescata la carretera, o bé opta per una altra fórmula similar. Tot i que La Vanguardia dóna per fet que s'està ultimant el rescat, fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat han assegurat a l'ACN que encara no hi ha cap decisió presa.
Altres contractes ruïnosos per a la Generalitat de Catalunya: el desdoblament de l’eix transversal (la carretera més cara d’Europa) i l’ampliació de l’autopista del Maresme fins a Tordera.
En properes edicions explicarem aquests altres contractes que perjudiquen el diner públic en benefici de las grans empreses. Avui la manca de transit ha posat al descobert alguns projecte megalòmans del tripartit. Sembla inversemblant que els serveis jurídics i econòmics del conseller Castells no ho detectessin malgrat informes que la mateixa sindicatura de comptes advertia.