Madrid-Barajas ha de guanyar la partida dels vols del gran mercat asiàtic sigui com sigui
Això explicaria la guerra bruta encoberta del govern espanyol per aconseguir frenar que les companyies asiàtiques operin amb l’aeroport d’El Prat
Què pretén el govern espanyol pressionant quatre companyies aèries d’Índia, Japó i Corea a tenir com a destí últim Madrid, si volen volar a Barcelona? Segons el portaveu del grup de CDC al Congrés, Pere Macias, després de la batalla del mercat europeu, que ha guanyat Barcelona, i la del mercat atlàntic, que ha guanyat de fa anys Madrid, ara hi ha una pugna pel mercat asiàtic i Barcelona està millor situada. La capital catalana té l’atractiu de la marca turística i el moviment que generen les empreses catalanes a països asiàtics, per això les companyies d’aquest països estan més interessades en volar a Barcelona, fet que xoca frontalment amb la concepció del país que té l’estat espanyol, “amb una capital de l’Espanya i la resta d’accessori”.
“Alguns directors de companyies queden al·lucinats”
Macias assegura que té coneixement de quatre companyies aèries d’Índia, Japó i Corea estan interessades en obrir vols amb la Península Ibèrica i que segons els seus estudis de rendibilitat i estratègia empresarial els interessa més volar a Barcelona. També assenyala que actualment hi ha una pugna brutal per aconseguir que els vols que transiten entre d’Àsia a Europa, que ara copen companyies de Qatar i Emirates, puguin ser ofertats per companyies asiàtiques a través de vols directes, però aquestes companyies s’han trobat amb un interlocutor, AENA, que els posa dificultats per volar a Barcelona. Segons Macias el govern espanyol “utilitza mecanismes d’estat per jugar a favor de Madrid” i pressiona les companyies asiàtiques amb les autoritzacions de navegació aèria, facilitats en l’expedició de visats i suport a iniciatives turístiques. “Alguns directors de companyies queden al·lucinats” en comprovar que el govern espanyol no té interès en que volin a Barcelona.
Desequilibrar l’aeroport de Barcelona el Prat
Al govern espanyol l’interessa “desequilibrar” l’aeroport d’El Prat, assegura Macias, que recorda que fa dos estius el govern espanyol no van entomar massa bé que l’aeroport de Barcelona-El Prat aconseguís superar el de Madrid-Barajas en volum de trànsit de passatgers, i arrel d’això, l’ajuntament de Madrid i la Comunitat de Madrid van copiar el sistema de promoció de l’aeroport de Barcelona i Turespaña – l’organisme de turisme d’Espanya responsable del màrqueting d’España al món-, va ajudar econòmicament l’aeroport de Madrid amb ajudes indirectes. Ara volen aconseguir guanyar la batalla del mercat asiàtic perquè saben que un cop es consoliden els vols en un aeroport és molt difícil revertir-ho.
Un mercat en efervescència de més de 300.000 passatgers
Segons publicava el Punt Avui el juny del 2013, la demanda desatesa de vols directes a capitals asiàtiques com Tòquio, Pequín, Seül o Nova Delhi, era llavors de 300.000 passatgers a l’any que per arribar a Barcelona han de fer escala a diferents aeroports europeus amb connexió internacional.
Barcelona i Palma sostenen els aeroports de l’estat espanyol
Tal com explicava el dBalears el passat març, amb uns beneficis de prop de 500 milions d’euros, els aeroports de Barcelona i Palma sostenen econòmicament la resta d’infraestructures que té Aena a l’Estat espanyol. Així, llevat de 13 aeroports amb beneficis discrets (només els canaris arriben als 70 milions d’euros), els 30 restants són totalment deficitaris.