Ferran Adrià, premiat per donar valor a la marca Catalunya
Els guardons de l'Agència Catalana de Turisme reconeixen les iniciatives que contribueixen a la promoció del Principat
El cuiner Ferran Adrià ha estat reconegut per l'Agència Catalana de Turisme (ACT) amb el guardó a la innovació turística per la seva projecció internacional, que l'ha convertit en 'el millor ambaixador de la cuina catalana'. Segons el jurat, l'obra d'Adrià 'és un excel·lent exemple de la combinació d'elements com la tradició, basada en la identitat, i la innovació'. El conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, ha destacat que els projectes del cuiner català han posicionat Catalunya al món, a través de la cuina i altres àmbits. L'ACT també ha premiat l'Automòbil Club Alemany (ADAC), la revista 'Descobrir Catalunya' i el reportatge de France 2 'L'accessibilitat a Catalunya'.
Huguet ha justificat el premi atorgat a Adrià per la seva tasca d'impulsor de la marca 'cuina catalana' i d'altres projectes que han posicionat el Principat arreu del món. El conseller ha destacat també que la cuina que fa Adrià és un exemple d'integració de la identitat i la innovació, els dos aspectes que serviran per mantenir Catalunya com a potència turística a Europa.Segons Huguet, treballant el sector des d'aquestes dues arestes, es pot aconseguir que el turisme superi els efectes de la globalització. Si les bones ofertes i la qualitat dels establiments s'acompanyen d'un producte basat en la 'idiosincràsia', el turisme no es pot deslocalitzar. El conseller ha afirmat que el govern tripartit ha tingut present aquestes qüestions, ha afegit, després d'assegurar que 'portem set anys ajudant a fer el canvi de model'.
A banda d'Adrià, els guardons també han distingit la revista 'Descobrir Catalunya' per la 'qualitat dels seus reportatges que mostren la riquesa turística del territori'.
Per la seva banda, el reportatge del canal de televisió France 2 'L'accessibilitat a Catalunya' ha estat reconegut com a millor treball en format multimèdia. El jurat ha destacat que aquest reportatge 'mostra l'alt grau d'adaptació de l'oferta turística catalana als col·lectius amb discapacitat'.
A més, l'ACT ha distingit la campanya de comunicació i màrqueting que ja portat a terme l'Automòbil Club Alemanya (ADAC), que ha recomanat Catalunya com a destinació turística als seus 17 milions de famílies associades. Segons el jurat, l'ADAC és un referent i un prescriptor turístic reconegut internacionalment que exigeix alt nivell de qualitat i servei a l'oferta turística.
Els guardons han estat entregats aquest dimarts a Barcelona, en un acte presidit pel conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, el director general de Turisme, Joan Carles Vilalta, i el director de l'Agència Catalana de Turisme (ACT), Ignasi de Delàs.
L'ACT reconeix d'aquesta manera els treballs difosos en premsa escrita, publicacions literàries, treballs en format multimèdia, campanyes de comunicació i productes innovadors que han contribuït a promoure turísticament Catalunya.
Les claus de l'èxit català
Un cop finalitzada l'entrega de premis, s'ha celebrat una taula rodona per analitzar les 'Claus de l'èxit de les destinacions turístiques: el cas de Catalunya' en la que han participat alguns dels premiats.
El cuiner Ferran Adrià ha assegurat que el seu és un premi de tota la cuina catalana i a allò que representa a tot el món. Adrià ha recordat que el turisme és un negoci i la 'gent de casa' n'ha de ser conscient per ajudar a divulgar-lo i conservar-lo. A més, el cuiner ha destacat que avui dia no es venen els països, sinó més aviat les ciutats i això ha d'estar tingut en compte a l'hora de dissenyar la promoció turística. Adrià ha afirmat sentir-se orgullós de que Barcelona sigui la ciutat més coneguda de l'Estat i ha assegurat que s'ha de treure profit d'això.
A més, Adrià ha destacat la importància que figures com Gaudí o el Barça tenen per a la promoció de Catalunya a l'estranger. 'Tot el que tenim de bo, ho hem de posar en valor', ha dit.'No ham de tenir por ni vergonya en vendre sempre el mateix', ha afegit.
El cuiner també s'ha referit a la importància que té la formació en el negoci del turisme. Segons ha dit, aspectes com ara l'atenció als aeroports, els taxis o els hotels és vital per fer que els turistes se sentin ben tractats i atrets per la destinació. A més, Adrià ha assegurat que s'han de fer passos per tal que el negoci del turisme no només duri sis mesos, cosa que resulta inviable, segons ha dit.
Segons ha explicat, el projecte que està preparant per a El Bulli, que es presentarà el proper 25 de gener, no costarà molts diners i, en canvi, portarà molts turistes. Adrià ha demanat un esforç als empresaris i als poder públics perquè ajudin als que volen començar en el negoci. Adrià no ha volgut afegir gairé més al que ha avançat fins ara, però ha destacat la importància de la creativitat, que serà la base del projecte. Segons ha dit, Catalunya té actualment la millor generació gastronòmica i els joves sovint no poden muntar els seus negocis.
El president de l'ADAC, l'Automòbil Club Alemany, ha recordat les importants xifres del turisme a Catalunya i l'estat espanyol. Entre els diferents segments, ha destacat la posició de les dues destinacions pel que fa al camping. L'estat espanyol i Catalunya són molt interessants per als campistes perquè tenen una àmplia oferta i poden fer turisme cultural i de ciutats, a banda de turisme de sol i platja. A més, ha fet una crida perquè es vigilin i es conservin les costes, les 'accions' més importants de l'Estat.
El director de la revista 'Descobrir Catalunya', Joan Morales, ha destacat la importància del turisme de proximitat, que, en els anys de la crisi econòmica, ha ajudat a compensar el descens de turistes estrangers.