directe ! a La República. N. 4126. Dissabte, 24 d'octubre de 2026 10:28 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


Garrigues doble fletxa Dijous, 6 d'agost de 2015 17:14 h

L'aigua ja transcorre pels 85 quilòmetres del canal principal del Segarra-Garrigues un cop enllestit el quart tram

Els regants reclamen a la Generalitat facilitats de finançament per habilitar les finques

L'Albagés (ACN).- L'aigua ja transcorre pels 85 quilòmetres del canal principal del Segarra-Garrigues, des del pantà de Rialb (a la Noguera) a l'Albagés (Garrigues), on s'està construint un altre embassament. Això és possible un cop l'empresa estatal encarregada de les obres, Acuaes, ha finalitzat el quart tram de la infraestructura, que ha estat el darrer a acabar-se. El cinquè i últim tram ja feia mesos que estava enllestit i ara ja funciona en fase de proves. El president del canal, Josep Maria Jové, ha mostrat la seva satisfacció per l'evolució dels treballs però ha reclamat de nou a la Generalitat facilitats de finançament perquè els pagesos puguin habilitar les finques per regar.


Segons Josep Maria Jové, ara feia falta aigua per als treballs de construcció de l'embassament de la cua del canal a les Garrigues. És bàsicament per aquesta raó que s'ha decidit obrir l'aixeta ja que ni al quart ni al cinquè tram no hi ha encara infraestructura per fer arribar l'aigua a les finques, és a dir, no hi ha cap regant esperant l'aigua. El primer sector que ha de regar del cinquè tram del canal principal és el de Castelldans (Garrigues) entre finals d'aquest any i principis del que ve. 


Cal recordar que el projecte inicial del Segarra-Garrigues contempla la posada en regadiu de 70.000 hectàrees, tot i que en 42.000 hi haurà limitacions per protegir les aus estepàries. Un dels principals reptes és que els pagesos s'adhereixin al reg i per això el president del canal ha tornat a reclamar al Govern que faciliti el finançament de la inversió per preparar les finques, que es calcula que és d'uns 8.000 euros per hectàrea. 

Per contra, Jové ha alertat que seran només grans empreses del sector agroalimentari, vinculades o no al territori, les que es beneficiaran de la infraestructura perquè són les úniques que poden accedir al finançament i, a més, disposen de fons europeus per posar en marxa grans plantacions. Jové ha posat d'exemple una finca de 150 hectàrees d'ametllers a Alcanó (Segrià) o altres que han adquirit finques entre Artesa i Agramunt (Urgell) per a destinar-les a biomassa. "La Generalitat s'ha de plantejar si aquest és el model que realment vol per a l'agricultura del país o si realment s'ha de facilitar el que canal serveixi per potenciar els nostres pagesos i fixar la població al territori", afirma.

S'ha permès el pas de 100.000 metres cúbics d'aigua des de dilluns

El Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient ha informat a través d'un comunicat que des de dilluns s'han maniobrat les comportes situades al llarg del canal per permetre el pas de 100.000 metres cúbics d'aigua, amb uns cabdals màxims en punta limitats a 5 metres cúbics per segon, de manera que es pogués efectuar una prova general del recorregut complet de la infraestructura.

Fins ara, dels més de 80 quilòmetres del canal només estaven operatius i en servei els primers 50 (els tres primers trams), fins a la presa de reg del sector 6 a Verdú (Urgell). El cinquè tram estava acabat des de finals del 2014 però no s'ha pogut provar fins que no s'ha enllestit tot el recorregut del quart. De fet, en aquest tram 4 només queden per completar alguns detalls després que ja s'hagi connectat el sifó del riu Corb, de 860 metres.

L'aigua que ha arribat al riu Set, on s'ubica a presa de l'Albagés, s'emmagatzemarà als atalls construïts al riu per a la construcció d'aquest embassament. Segons el ministeri, les obres ja estan al 54% d'execució i evolucionen a bon ritme. Està previst que la presa estigui enllestida a mitjans del 2017. Ara mateix es treballa principalment en el moviment de terres amb l'ompliment del nucli i els espigons.

Amb una superfície de reg en servei de 4.300 hectàrees, durant el 2014 el canal va transportar prop de 12,4 hectòmetres cúbics d'aigua.]]>



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.