directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 27 d'octubre de 2026 12:27 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


Gironès doble fletxa Dimarts, 6 d'octubre de 2015 15:58 h

Sergi Bonet: "Si la universitat catalana vol excel·lir requereix urgentment de més recursos humans i materials"

La UdG augmentarà l'any vinent un 21% l'import que reben els investigadors becats que fan el doctorat

Girona (ACN).- El rector de la Universitat de Girona (UdG), Sergi Bonet, ha inaugurat el curs acadèmic llençant un missatge clar. Segons Bonet, si la universitat catalana vol excel·lir cal destinar-hi "urgentment" més recursos humans i materials. El rector ha centrat el seu discurs en la recerca i ha defensat que cal fer-ne de tots els àmbits del coneixement i que les ajudes no han de fer competir els grups de recerca entre sí. A la UdG hi ha uns 800 estudiants de doctorat, dels quals 58 estan becats per la UdG. Bonet ha anunciat que, a partir del 2016, cobraran un 21% més durant tres anys per poder dedicar-se en millors condicions a fer la tesi. La UdG arrenca el curs amb més de 15.000 estudiants.

L'oferta de grau es complementa amb la de postgrau, formada per 44 màsters i 13 programes de doctorat (5 dels quals interuniversitaris), que a hores d'ara, amb el període de matrícula encara obert, ja compta amb 1.426 estudiants matriculats. 

L'acte d'inauguració del curs ha girat a l'entorn a la recerca. Després del lliurament de medalles, distincions i premis extraordinaris de doctorat, el doctor Xavier Antich (professor d'Estètitca de la UdG i president de la Fundació Antoni Tàpies) ha pronunciat la lliçó inaugural titulada 'Recerca i producció de coneixement. Resonsabilitat i reptes de la universitat en el segle XXI'. 

La recerca també ha estat la protagonista de les paraules pronunciades pel rector, Sergi Bonet, molt crític amb el sistema actual. Inicialment, Bonet ha deixat clar que discrepa del sistema actual de beques -perquè considera que exigeix més mèrits acadèmics a aquells que tenen menys recursos econòmics- i també ha defensat que els estudis universitaris haurien de ser gratuïts per a tothom. 

Crítiques a l'enfocament actual de la recerca

Sota aquesta premissa, ha incidit també en el paper que juga la recerca en l'àmbit docent universitari. Segons recorda, als professors se'ls exigeix acreditar recerca per poder aconseguir una plaça o progressar dins la universitat però no se'ls faciliten recursos per fer compatible aquesta investigació amb el dia a dia de donar classe i, per tant, la qualitat docent corre el risc de ressentir-se'n. A més, ha lamentat que els professors han patit retallades salarials i que hi ha poca oportunitat de generar noves places.

A tot això s'hi suma el fet que els grups de recerca han de competir entre ells per aconseguir ajudes i que no es fomenta per igual la recerca dels diferents àmbits del coneixement. 

Solucions aportades per la UdG


En aquest sentit, ha reivindicat que sota la bandera de la autonomia universitària es poden fer algunes passes. Per exemple, ha explicat que han introduït diverses mesures com demanar al professorat que està contractat per la universitat que faci més classes pel mateix sou i, així, disposar de més recursos per fer noves contractacions i assegurar "el relleu generacional" dins les plantilles docents. 

Gràcies a això, aquest curs s'han pogut contractar 10 professors lectors i han promocionat 21 professors que eren lectors i ara seran agregats interins. "Vull agrair a tots els professors la seva comprensió, generositat i vocació de servei públic", ha manifestat el rector. 

En aquesta línia, la UdG també destinarà durant tres anys 5 MEUR d'ajudes a tots els grups de recerca que presentin un projecte. Enlloc de convocar ajudes per als millors projectes - i evitar, de retruc, que els diferents investigadors de la UdG competeixin entre sí-, la universitat beca tots aquells grups que presentin uns objectius i que, sota l'avaluació d'un comitè extern, es consideri que s'estan complint. 

Bonet ha anunciat durant el seu discurs una nova mesures per ajudar el professorat. A la UdG hi ha 800 investigadors en formació que estan fent el doctorat. D'aquests 146 estan becats per l'Estat, la Generalitat o la pròpia universitat (en són 58). Es donava el cas que els doctorants becats per la UdG percebien ajudes menors que la resta, un fet que a partir del gener es redreçarà. 

La universitat destinarà 210.000 euros per augmentar-los el sou mensual i passaran de cobrar 1.000 euros (o 1.142 en el segon i tercer any de recerca) a cobrar 1.325 euros els tres anys, un 21% més. Una mesura que busca que tinguin més recursos per dedicar-lse en millors condicions a fer la tesi. "No podem influir en el salari dels becaris predoctorals convocats per altres administracions però fent novament ús de l'autonomia universitària podem prioritzar les polítiques pròpies i una d'aquesta ha de ser la dignificació laboral", ha remarcat el rector. 

La universitat i el futur de Catalunya


El rector de la UdG no ha deixat passar l'oportunitat per referir-se als reptes de futur que afronta Catalunya. En aquest sentit, ha reivindicat que si la universitat catalana vol "excel·lir" cal "urgentment" destinar més recursos humans i materials. "Si volem ser un gran país haurem d'apostar decididament per una educació de qualitat en tots els seus nivells educatius i, sobretot, per una veritable igualtat d'oportunitats per a tots els ciutadans", ha reivindicat. 

Les seves paraules han estat escoltades pel secretari d'Universitats, Antoni Castellà, que també s'ha referit al moment polític actual. Castellà ha reconegut que el pressupost en universitat ha patit anys de retallades i que des de fa tres exercicis està "aturat" i ha afirmat que cal redreçar aquesta situació. 

A més, ha subratllat que cal aprofitar el moment de construcció d'un nou Estat per fer-lo "ric, culte, equitatiu, democràtic i on la justícia social imperi". Segons Castellà, el motor "més important" en els propers anys per fer-ho possible ha de ser la universitat. "Si la societat civil i els polítics no sabem considerar la universitat així, ara que tot està per fer, no ens en sortirem", ha sostingut.
]]>



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.