Ximo Puig trasllada a Rajoy "el problema valencià" del finançament i li reclama el FLA i mecanisme transitori
El president de la Generalitat Valenciana surt "moderadament satisfet" de la seva primera reunió amb el president espanyol
El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, ha traslladat aquest dilluns al president espanyol Mariano Rajoy "el problema valencià" de l'infrafinançament en el que ha estat la seva primera reunió des que el cap del Consell va ser investit. Així ho ha explicat Puig en roda de premsa a la Moncloa després d'una trobada que ha durat poc més d'una hora i de la qual el president valencià ha sortit "moderadament satisfet". El president de la Generalitat Valenciana ha reclamat els 1.400 milions d'euros del FLA, pendents des del mes de juliol, així com un mecanisme transitori amb un ingrés de 1.300 MEUR per complir amb la LOFCA i compensar l'infrafinançament.
"El problema de la Comunitat Valenciana s'arregla fonamentalment amb igualtat entre els espanyols i el problema d'Espanya s'arregla amb igualtat entre els ciutadans i el respecte a la singularitat dels territoris", ha expressat Ximo Puig a l'inici de la seva compareixença. El cap del Consell ha manifestat que la reunió ha transcorregut en un clima de diàleg "franc" i ha confiat que sigui "productiu". Puig ha assenyalat que la trobada està condicionada pel clima preelectoral i que li hagués agradat que fos abans de l'estiu, "però aquesta és la reunió que hem tingut", ha dit. La reclamació del FLA, 1.400 MEUR pendents des del mes de juliol, i la necessitat d'un mecanisme de compensació transitòria fins que arribi el nou model de finançament el 2016, uns 1.300 milions, han estat les dues principals reclamacions econòmiques de Ximo Puig, segons que ha explicat en roda de premsa. Aquest mecanisme seria, en paraules de Puig, necessari per "suturar les ferides" del finançament en aquelles autonomies que estan per davall de la mitjana per càpita. Sobre el FLA, Puig ha dit que treballarà fins a final d'any perquè es vaig concretant l'ingrés pendent i ha remarcat la bona voluntat del president Rajoy en aquest sentit. El president valencià també ha incidit en què cal "acabar amb la invisibilitat" del País Valencià i ha indicat que part del deute valencià es deu a una mala gestió però que una part important correspon a l'infrafinançament. Preguntat sobre si aquesta reunió esvaeix l'amenaça de la via judicial en cas que no arribi el finançament que correspon al País Valencià, el cap del Consell ha dit que en aquest moment s'aposta per la via del diàleg però que "mai anem a descartat una via que ens dugui a un equilibri entre ciutadans" En aquest sentit, ha indicat que reclamacions judicials pel finançament no són "extraordinàries" i ha recordat que en l'actualitat a Alemanya existeixen processos en aquest sentit. Ximo Puig ha traslladat igualment a Rajoy la seva idea d'un nou model del finançament "per als ciutadans i per sobre de les institucions", que "acabi d'una vegada per totes amb la batalla pel finançament" i "amb situacions que marginen territoris". El president valencià també ha reivindicat en la seva trobada amb Rajoy les inversions en infraestructures que corresponen al pes poblacional de l'11% que representa el País Valencià en el conjunt de l'Estat. En especial, Puig ha reclamat el Corredor Mediterrani i un contracte-programa per a la ciutat de València, tal i com tenen altres ciutats com Barcelona o Madrid. L'oferta d'un vaixell per transportat refugiats sirians des de l'illa de Lesbos, que la Generalitat Valenciana té pactat amb Baleària, també ha estat present en la primer reunó entre Puig i Rajoy. El president valencià li ha traslladat que aquest vaixell podria transportar unes 1.200 persones i que aquesta oferta canvia el paradigma de la imatge dels valencians, d'autonomia "malbaratadora" a "exemple de solidaritat".






