El BBVA fixa en el 3,3% el creixement del PIB per aquest any a Catalunya, una dècima menys que la previsió del juny
Entre el 2015 i el 2016 es podrien crear 170.000 llocs de treball i fins el 2020 no es podrà recuperar el nivell d'ocupació d'abans de la crisi
ACN Barcelona.-L'economia catalana s'està desaccelerant el tercer trimestre i ha obligat a revisar a la baixa en una dècima la previsió de creixement del PIB de Catalunya per aquest any que se situa ara en el 3,3%, segons el servei d'estudis de BBVA Research. De cara a l'any vinent, la previsió se situa en el 2,4%, una dècima més que l'anunci del juny passat. Amb aquest creixement, l'economia catalana crearà 170.000 llocs de treball entre el 2015 i el 2016 cosa que deixarà la taxa d'atur a finals del 2016 en l'entorn del 15%, lluny de la taxa d'atur que registren les principals economies europees. El BBVA preveu que amb aquest ritme fins el 2020 no es podrà recuperar el nivell d'ocupació d'abans de la crisi.
El ritme de creixement del primer semestre d'aquest any, impulsat per les exportacions i la demanda domèstica, s'ha reduït durant els primers mesos de la segona part de l'any tant per factors exògens de l'economia catalana com per la mateixa taxa de creixement de la demanda interna, que tot i créixer no ho està fent al ritme que registrava durant la primera part de l'any. Tot i això, el servei d'estudis del BBVA Research pronostica que aquest escenari expansiu es mantindrà recolzat en els mateixos elements interns i externs que el primer semestre. Amb aquest escenari, el BBVA ha rebaixat una dècima la previsió de creixement del PIB que va anunciar el passat mes de juny i ara l'ha situat en el 3,3% per a finals d'any, mentre que el pronòstic del PIB per a l'any 2016 l'ha incrementat en una dècima, fins el 2,4%. En relació amb l'ocupació, aquest entorn de creixement farà que l'activitat econòmica de les empreses catalanes pugui crear a l'entorn de 170.000 llocs de treball entre el 2015 i el 2016, cosa que suposaria reduir la taxa d'atur fins a l'entorn del 15%, una xifra que segons el BBVA encara és molt alta si es relaciona amb les economies més competitives de la Unió Europea Doménech ha defensat la necessitat de mantenir ''la voluntat reformadora'' per part del Govern i del govern espanyol. Doménech creu que de seguir amb aquest ritme de creixement, el nivell d'ocupació d'abans de la crisi no es podrà assolir fins ben bé l'any 2020. Els motius d'aquesta desacceleració de l'economia catalana s'expliquen per la reducció de les exportacions per la crisi dels països emergents, especialment Xina, per l'aturada de caiguda del preu del petroli que s'ha estabilitzat en l'entorn de la franja entre 40 i 50 euros el barril del Brent, i per la fi de les avantatges que suposa tenir un euro apreciat en relació amb el dòlar. A més, en l'àmbit intern, l'explicació d'aquesta desacceleració ve donada per la caiguda del ritme de creixement de la demanda interna, que durant el primer semestre d'aquest anys estava creixent a ritmes ''excepcionals'', segons ha explicat Doménech. Dificultat de calcular els efectes de la independènciaEn relació amb el procés d'independència de Catalunya i els seus eventuals efectes sobre aquestes previsions de creixement, Rafael Doménech ha destacat la ''dificultat'' per calcular aquest nivell d'incertesa que pot suposar aquest procés. El cap d'estudis ha recordat que conjuntures d'incertesa n'hi ha a Catalunya, a l'estat espanyol i a la majoria de països d'Europa i que són els polítics els que han de reduir aquest nivell d'incertesa per donar estabilitat a l'economia i crear unes ''regles del joc que sigui respectades per tothom''. En relació amb el compliment del dèficit per part de Catalunya a finals d'aquest any amb una previsió oficial fixada en el 0,7%, Doménech ha assegurat que aquest objectiu no es complirà i que es registrarà ''un incompliment significatiu'' d'aquest objectiu.






