directe ! a La República. N. 4126. Dilluns, 2 de novembre de 2026 08:08 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dijous, 10 de desembre de 2015 13:07 h

Santi Vidal proposa una Constitució sense aforats ni indults i amb limitació de mandats

ERC destaca la importància de la convenció constitucional que haurà de començar a treballar els propers mesos perquè el text pugui aprovar-se després d'unes eleccions constituents

ACN Barcelona.-El jutge i cap de llista d'ERC al Senat, Santi Vidal, ha presentat aquest dijous algunes de les claus de la futura Constitució catalana que els republicans confien en poder aprovar en la futura legislatura constituent. En un acte a la sala Martí l'Humà del Museu d'Història de Barcelona, Vidal ha proposat una Constitució on tots els ciutadans siguin iguals davant la llei, "sense aforats ni indults", i on els polítics i alts càrrecs tinguin limitats els mandats a 10 o 15 anys. Totes aquestes qüestions s'hauran de dirimir en una convenció constitucional a la islandesa, en la qual, segons Vidal, hauran de participar polítics i representants de la societat civil. Les eleccions constituents d'aquí a 18 mesos, després de la proclamació de la independència, serviran perquè el Parlament debati i aprovi el document definitivament. La ciutadania l'haurà de ratificar posteriorment en referèndum.

El jutge, suspès pel Consell General del Poder Judicial per la seva militància política, ha defensat que ERC és un dels pocs partits "nets" de corrupció: "Només han condemnat dues persones d'ERC, un regidor quan ja no era regidor per abusos sexuals i un conseller quan ja no era conseller per contraban de tabac. I tots dos van ser expulsats immediatament. ERC no vol pomes podries al seu cistell". En canvi, ha recordat que "el PP té 291 processats, el PSOE en té 68 i Unió 11" –no ha enumerats els processats de CDC. La transparència, la lluita contra la corrupció i la no intromissió dels polítics en la tasca judicial seran tres característiques de la futura República Catalana, en opinió del jutge Vidal. Sense aforaments ni indults, dues figures "preconstitucionals i gairebé prehistòriques", es podrà garantir "la igualtat efectiva de tots els ciutadans davant la llei".La limitació de mandats també és una de les qüestions que Vidal veu fonamental pera portar més confiança en les institucions. Ell proposa augmentar les legislatures de 4 a 5 anys i limitar a "dos o tres" el nombre màxim de legislatures en què un polític podrà exercir el seu càrrec, és a dir "10 o 15 anys".Els drets socials i culturals formaran part dels drets fonamentals en una Constitució Catalana, que haurà de definir si Catalunya ha de tenir o no un exèrcit, si el Parlament haurà de ser unicameral o bicameral i si la República haurà de ser parlamentària o semipresidencial. En la seva opinió, es podria buscar la figura del president de la República diferenciada de la del president del Govern. El català també haurà de ser motiu de debat. "Cal que la Constitució inclogui quina és la llengua oficial del país?", s'ha preguntat Vidal, que ha assenyalat cap a altres constitucions en les quals ni tan sols es parla d'aquesta qüestió. El cas català, però, és particular, ja que hi ha dues llengües vehiculars en la societat. Vidal ha opinat que definir el paper de cadascuna serà una tasca més dels diputats que finalment acabin elaborant el document constitucional.Sigui com sigui, ERC ho fia tot a la independència i al procés constituent i descarta participar d'una reforma constitucional a l'Estat que estan convençuts que només serà "epidèrmica" i que no resoldrà els problemes dels catalans.L'acte d'aquest dijous havia de ser inicialment una roda de premsa amb la participació del cap de llista dels republicans al Congrés, Gabriel Rufián, i la secretària general del partit, Marta Rovira –a més de Vidal. Finalment Rovira ha causat baixa perquè ha participat en la taula única de negociació entre Junts Pel Sí i la CUP i Rufián tampoc hi ha assistit, després d'haver participat prèviament en l'esmorzar informatiu organitzat pel Fòrum Europa. No hi ha hagut preguntes de la premsa i Vidal, acompanyat per la número 3 d'ERC al Congrés, Esther Capella, han presentat el projecte de Constitució davant l'atenta mirada de diversos diputats i representants d'Esquerra.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.