directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 3 de novembre de 2026 23:25 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Divendres, 8 de gener de 2016 12:52 h

Els agricultors catalans qualifiquen el 2015 com un any “horrible” per a la ramaderia catalana

ASAJA apunta com a principals problemes la desaparició de les quotes lleteres i el manteniment del veto rus

ACN Barcelona.-La presidenta d’ASAJA, Rosa Pruna, ha valorat el 2015 com un any “horrible” per a la ramaderia catalana, especialment per la desaparició de les quotes lleteres, el manteniment del veto rus i la baixada dels preus del porc, la vedella o els ous. En una roda de premsa divendres, Pruna ha admès que la renda agrícola mitjana ha augmentat un 1,7% a tot l’Estat, però ha explicat que la distribució dels ingressos ha estat molt irregular entre sectors. A les males dades de la ramaderia, cal afegir els descensos dels preus del blat i l’ordi, que s’han vist parcialment compensats per l’increment de preus en l’oli d’oliva o la fruita, principalment per la reducció de l’oferta causada per la calor i la sequera.

Concretament, entre 2014 i 2015 s’han reduït els preus que reben els productors en productes com el blat (-6,5%), l’ordi (-1,65%), la llet (-11,43%), el porc (-9,59%), la vedella (-3,04%) o els ous (-12,15%), mentre que el preu de la pera Blanquilla s’ha mantingut estable (0%). Per contra, han augmentat els preus del blat de moro (+0,59%), l’oli d’oliva (+40,87%), el raïm (+13,8%), la poma Golden (+42,86%) o el xai (+9,7%). Pruna ha atribuït l’increment de preus de productes com l’oli o la fruita a un descens de l’oferta derivada de la calor i la sequera que han marcat aquest 2015.La presidenta d’ASAJA ha criticat la fi de les quotes lleteres imposada per la Unió Europea com un dels principals “maldecaps” que ha afrontat el sector ramader aquest 2015. Pruna ha lamentat que el sector de la llet ha patit pèrdues “multimilionàries” ja que les quotes de producció s’han eliminat sense cap compensació i això ha deixat endeutats molts productors que havien adquirit quotes per poder augmentar la seva producció. Les quotes determinaven quina quantitat de llet podia produir cada estat membre de la UE i es repartien entre els productors nacionals.L’Associació Agrària de Joves Agricultors també ha reiterat la critica per la gestió que ha fet la UE del veto rus a la importació de productes frescos europeus, derivat de les sancions europees per la intervenció de Rússia a la guerra d’Ucraïna. “Brusel·les no va calcular els costos del veto rus sobre els productors agrícoles i ramaders europeus, ja que Rússia era un gran comprador de productes com el porcí o els làctics”, ha afirmat Pruna. ASAJA denuncia que aquest conflicte ha estat un dels factors provocat una baixada de la renda agrària europea, que s’ha reduït un 4,3% aquest 2015. Pruna ha emmarcat aquestes dades en un balanç generalment negatiu per a l’agricultura dels 30 anys de l’entrada d’Espanya al Mercat Comú.De cara al 2016, ASAJA reclama que les administracions potenciïn la producció i comercialització de productes de proximitat -tal i com fixa la nova PAC- com una via per reduir la producció de CO2 derivada del transport i de lluitar contra el canvi climàtic. Com a exemple, Pruna ha explicat que Catalunya té un dèficit de producció de llet del 40% en relació a la demanda interna i que seria més “lògic” produir més llet al país en comptes d’importar-la de la resta d’Europa. Igualment, ASAJA reclama millors assegurances al camp contra les destrosses que causa la fauna salvatge com els senglars o els cabirols.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.