Draghi obre la porta a nous estímuls de cara al març avisant que “no hi ha límits” en les mesures que pot aplicar el BCE
Frankfurt té “el poder, la voluntat i la determinació” d’actuar “dins del mandat”, assegura el president de l’organisme monetari
ACN Brussel·les.-El Banc Central Europeu podria anunciar nous estímuls després de la seva propera reunió, el mes de març, segons ha anunciat aquest dijous el seu president, Mario Draghi. L’italià ha dit que la caiguda del preu del petroli, la incertesa sobre el creixement de les economies emergents i els riscos geopolítics fan “necessari revisar i possiblement reconsiderar” la “política monetària” durant la reunió de principis de març, quan es publicaran les projeccions macroeconòmiques de l’Eurozona. Draghi ha dit que el BCE té “el poder, la voluntat i la determinació d’actuar” i que “no hi ha límits” en els instruments que l’organisme monetari pot utilitzar “dins del seu mandat”.
El BCE ha decidit mantenir intactes els tipus d’interès aquest dijous, però el seu president, Mario Draghi, ha anunciat que podria impulsar noves mesures d’estímul el març davant dels creixents riscos a l’economia mundial i la baixa inflació a l’Eurozona. Draghi ha explicat que l’organisme monetari té “molts instruments” a la seva disposició, tot i que el consell de govern del BCE no ha debatut durant la seva reunió d’avui quins podria utilitzar, sinó que s’ha compromès “unànimement” a expressar la seva voluntat d’actuar de nou, si cal, el març. “Són paraules bastant importants”, ha admès Draghi, dient que ningú hauria de tenir “cap dubte” que el BCE pot seguir actuant. L’organisme monetari, de fet, treballarà durant les properes setmanes per “garantir que totes les condicions tècniques” necessàries per activar les diverses opcions que el BCE podria utilitzar per contrarestar els riscos econòmics “estan disponibles per implementar-se, si calen” el mes de març. Draghi ha assegurat que les polítiques monetàries que ha aplicat el BCE des de mitjans del 2014 han estat “bastant efectives” i han millorat “les condicions de finançament” dels bancs i, de retruc, de l’economia real. L’italià ha justificat l’ampliació del programa de compra de deute que va anunciar el mes de desembre, assegurant que era “totalment apropiat i efectiu”, però ha advertit que “les circumstàncies des de llavors han canviat”. En concret, Draghi ha admès que “les condicions han empitjorat” i que “la credibilitat del BCE quedaria perjudicada” si no fos capaç “de revisar i possiblement reconsiderar la política monetària” davant d’aquests canvis. Entre les mesures que Draghi podria utilitzar, hi ha l'ampliació, de nou, del programa de compra de deute, o fins i tot un canvi en els tipus d'interès, que ja estan en el seu mínim històric del 0,05%. EspanyaPreguntat per la situació a l’Estat espanyol, Draghi ha dit que és “un dels països que realment ha aconseguit un progrés més significatiu en les seves reformes”. L’italià ha definit com “remarcables” les xifres de recuperació econòmica, però ha alertat contra la baixa inflació. “Amb una inflació molt baixa per un període de temps molt llarg, la revaluació interna és molt més difícil”, ha dit.






