Puigverd d'Agramunt i Juneda recuperen els antics safarejos públics i els eleven a categoria de patrimoni etnogràfic
Van quedar en desús fa dècades i ara esperen convertir-se en espais singulars, d'interès natural i arquitectònic per rememorar formes de vida del passat
ACN Lleida.-Puigverd d'Agramunt (Urgell) i Juneda (Garrigues) han recuperat els antics safarejos públics i els han elevat a categoria de patrimoni etnogràfic. Es tracta d'un dels projectes més complexos i integradors que porten a terme els municipis de les comarques de Lleida amb la recuperació de béns integrants del patrimoni històric per tal de posar-los en valor i difondre'ls. En el cas d'aquestes dues poblacions es tracta d'unes infraestructures que van quedar en desús fa dècades i que darrerament han estat recuperades per convertir-se en espais patrimonials singulars, d'interès natural i arquitectònic, que rememoren formes de vida pretèrites i on a partir d'ara s'hi podran desenvolupar activitats polivalents.
A Lleida molts pobles i viles comptaven amb safarejos públics, unes instal·lacions de pedra ubicades prop de punts d'aigua aprofitant els rius, recs o fonts, en les que les dones rentaven la roba de la família. Es tracta d'espais col·lectius que tenien una ingent funció social ja que més enllà del seu ús pràctic, eren àmbits de reunió, dinàmics i socialitzadors per al món femení. Amb l'arribada d'aigua corrent a les cases i la posterior introducció de les rentadores, aquests espais públics, han desaparegut dels pobles.La Diputació de Lleida, a través de la Fundació Pública Institut d'Estudis Ilerdencs (IEI) i de les seves línies d'ajut, ha col·laborat en la recuperació d'aquests espais patrimonials amb una inversió global de 86.500 euros. Des de la Diputació es considera que la recuperació i posada en valor dels béns integrants del patrimoni cultural és sinònim de preservació d'uns elements amb valors simbòlics, emotius i de memòria que formen part de la identitat dels pobles.






