directe ! a La República. N. 4126. Divendres, 6 de novembre de 2026 06:01 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dimecres, 3 de febrer de 2016 12:03 h

Amposta commemora la figura de Neus Català i li dedicarà la plaça de l'Arxiu Comarcal

La ciutat ha programat diversos actes que arrenquen amb una exposició de l'Amical de Mauthausen

ACN Amposta.-Complint amb un compromís del ple amb l'Any Neus Català de 2015 i amb l'objectiu d'extrapolar l'experiència didàctica de l'Institut Ramon Berenguer de la ciutat, l'Ajuntament d'Amposta ha programat, per al primer trimestre d'enguany, diferents activitats per homenatjar la supervivent catalana de l'holocaust. Aquest divendres s'inaugurarà a l'Arxiu Comarcal l'exposició cedida per l'Amical de Mauthausen, 'Resistents i Deportades' que repassa l'experiència de les dones republicanes a Ravensbrück. El consistori posarà el nom de Neus Català a la plaça de l'arxiu, en un acte oficial que es farà coincidir amb el dia internacional de la Dona Treballadora, el 8 de març. També hi haurà xerrades i teatre dedicat a la figura de Català.

L'exposició 'Resistents i Deportades' s'inaugura aquest divendres, 5 de febrer, a les set de la tarda, a l'Arxiu Comarcal d'Amposta. Com ha destacat la presidenta del Consell Comarcal del Montsià, Carme Navarro, s'ha escollit aquesta ubicació per a la mostra perquè servirà per ensenyar les noves instal·lacions d'aquest equipament i promoure "les utilitats que se li poden anar donant". L'exposició es podrà veure fins el 22 de febrer, i s'instal·larà després a altres municipis de la comarca. Tracta la història de la resistència i la deportació femenina, a partir de la trajectòria de dones de diferents nacionalitats d'Europa, sobretot dones republicanes espanyoles i en la història i evolució del camp de Ravensbrück. La mostra ofereix informació històrica amb textos i dibuixos extrets d'obres de les pròpies deportades. Dins el programa d'activitats també s'inclou, el 16 de febrer, una xerrada amb Rosa Toran, doctora en Història membre de l'associació Amical de Mauthausen i comissaria de l'exposició. El 8 de març, coincidint amb el dia internacional de la Dona Treballadora, s'inaugurarà la plaça Neus Català, junt a l'Arxiu Comarcal. Ni l'homenatjada, que compta amb un delicat estat de salut als seu 100 anys, ni la seva filla, per motius laborals, no assistiran a l'acte. S'ha convidat Elisenda Belenguer, biografia autoritzada de la Neus Català, que oferirà una conferència. Finalment el 18 de març, es representarà a la ciutat, coincidint amb l'inici de la temporada de teatre, l'obra 'Un cel de plom', i l'actriu Mercè Arànega oferirà un col·loqui amb els alumnes dels instituts del Montsià. Com ha destacat Lluís Montull, professor de Filosofia de l'Institut Ramon Berenguer, després de treballar la figura de Neus Català amb els alumnes durant el 2015, s'ha treballat conjuntament amb l'ens comarcal i el consistori perquè aquesta "experiència didàctica es converteixi en una experiència cívica" per a tota la ciutadania i sumar una sèrie d'esdeveniments aïllats amb l'objectiu de fer reflexionar totes les persones "el que va passar fa molts anys i tot el que ens passa vull en dia".



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.