El Congrés dels Diputats insta al futur govern espanyol a derogar l’article del Codi Penal que regula el dret a vaga
El PP vota sol en contra d’ aquesta iniciativa proposada per ERC que demana a la Fiscalia revisar les causes i indemnitzar els imputats
ACN Madrid.-El Congrés dels Diputats ha aprovat per 28 vots a favor i 15 en contra del PP una Proposició No de Llei (PNL) que insta al futur govern espanyol a derogar l’ article 315 de la Llei Orgànica 10\/1985 del Codi Penal que contempla penes de fins a dos anys de presó per qui “coaccioni a altres persones a iniciar o continuar una vaga”. La PNL, proposada per ERC, també demana al Ministeri Fiscal “realitzar les actuacions que correspongui amb l’objectiu de suspendre les causes en tramitació i revisar les sentències condemnatòries per anul·lar-les”, així com “restaurar o indemnitzar les els dany causats” als imputats. El portaveu d’ERC, Jordi Salvador, ha assegurat que exigir la derogació d’aquesta llei hauria de ser una exigència de tots els demòcrates.
Durant la defensa d’aquesta PNL a la cambra baixa, el diputat republicà ha explicat que aquest article del Codi Penal ha viscut en l’ombra durant tota la transició i que, fins ara, s’ha utilitzat per reprimir els treballadors. Salvador ha assegurat que aquesta llei està “pensada exclusivament” per anar en contra dels drets conquistats per els treballadors i les seves organitzacions sindicals. El diputat republicà ha criticat que “per exercir el dret a vaga es demanen penes de presó a més de 300 treballadors i treballadores mentre que, paradoxalment, a cap empresari se li ha aplicat el mateix article penal per coaccionar en contra del dret a la vaga”. Per la seva banda, el portaveu adjunt de Democràcia i Llibertat (DL) al Congrés, Carles Campuzano, ha assegurat que, “tot i estar d’acord amb el fons de la PNL, tant de bo els interlocutors socials siguin capaços d’elaborar una proposta del desenvolupament del dret a la vaga”. Campuzano ha argumentat que cada cop que hi ha una vaga, sobretot vinculada als serveis públics essencials, ha dit, apareix el debat sobre la regulació de la vaga. “Un desenvolupament legislatiu d’aquest dret fonamental ens evitaria tenir aquests debats que traslladen a l’opinió pública una incapacitat d’aquest parlament per regular aquest dret fonamental”. Un dret fonamental, ha explicat el diputat català, “que és l’únic que no està regulat per llei després de l’aprovació de la Constitució”.






