directe ! a La República. N. 4126. Diumenge, 8 de novembre de 2026 22:19 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dijous, 7 d'abril de 2016 12:13 h

Plácido Domingo, Leo Nucci i Giovanni Meoni tornen al Liceu per protagonitzar 'Simon Boccanegra'

La posada en escena de l'òpera de Verdi, que ja es va poder veure el 2009, s'allunya de la conceptualització històrica i es trasllada al segle XX

ACN Barcelona.-'Simon Boccanegra' de Verdi torna al Liceu amb un repartiment encapçalat per Plácido Domingo, Leo Nucci i Giovanni Meoni en el paper del corsari Boccanegra, Duc de Gènova. La producció, del Liceu amb el Grand Théâtre de Genève, ja es va poder veure a Barcelona el 2009 amb el mateix director d'escena, José Luis Gómez. L'òpera s'allunya de la conceptualització històrica i es trasllada al món contemporani caracteritzat per l'absència d'elements, on només hi ha una caixa de vidre reservada per als governants del palau, amb unes grans portes que s'obriran per deixar passar el poble, "la llum". 'Simon Boccanegra' es podrà veure en vuit funcions, incloent-ne una per Sant Jordi amb Plácido Domingo que coincidirà amb el 50è aniversari del seu debut al Liceu.

L'obra, que suposa un trencament amb les òperes anteriors, s'emplaça a la Gènova del segle XIV i explica la vida del corsari Simon Boccanegra. Quan era jove, la seva amant va morir i la seva filla recent nascuda va desaparèixer. Vint-i-cinc anys més tard, ja com Duc de Gènova, es retroba amb la seva filla Amelia, però la situació es veu amenaçada pels seus enemics polítics, entre els quals es troba l’amant de la seva filla, Gabriele Adorno. Les sopranos Barbara Frittoli i Davinia Rodríguez encaren el paper d'Amelia i els tenors Fabio Sartori i Ramon Bargas a Gabriele.En la producció del Liceu queda al descobert la trama personal i pública del protagonista, que s'acompanya d'una escenografia impactant, abstracta i sense guarniments. Massimo Zanetti, direcció musical de 'Simon Boccanegra', liderarà l'Orquestra Simfònica del Liceu, amb 78 músics. El Cor del Teatre, sota la direcció de Conxita Garcia, inclourà 82 coristes dalt l'escenari, que encarnaran la revolta dels patricis contra el govern de Simon.Zanetti ha constatat l'absència d'elements, que fa pensar en la soledat, que permet entrar en el món dels somnis amb un "aire fosc". "Constata la solitud del poder i l'absència d'elements permet concentrar-se en l'expressió dels cantants i la psicologia dels personatges", ha precisat. De fet, un dels temes principals de Verdi és la idea que el poder i la part humana de les persones són "irreconciliables". El director musical de 'Simon Boccanegra' també s'ha referit a Plácido Domingo, un artista que va conèixer fa just un any però que considera que és un "tros d'història de la música", un dels artistes amb major coneixement cultural i musical i, sobretot, "increïblement humà". De la seva banda, Bargara Frittoli, ha explicat que entén que la caixa de vidre no només tanca, sinó que també amaga els desitjos dels personatges. "Els reis estan tancats dins la caixa, bloquejats per la maquinària que els envolta", ha precisat. Davant d'aquesta circumstància, ella utilitza els mirats per buscar el vertader jo del seu personatge -que assegura que no és la "típica heroïna verdiana"- davant d'un "gran parany general". Considera, així, que Amelia és una dona utilitzada i disputada no només en el terreny amorós, sinó també en el polític. La versió original de l'òpera es va estrenar el 1857 al Teatre La Fenice de Venècia. La versió que ofereix el Liceu compta amb les modificacions de Giuseppe Montanelli i la revisió final d'Arrigo Boito, estrenada el 1881 a l'Scala de Milà. L'òpera s'ha representat 33 vegades a la programació del Liceu, la primera el 1862, mentre que la segona no va arribar al teatre fins el 1959. L'última vegada que s'havia representat va ser la temporada 2008-2009.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.