El PSC descarta la proposta de referèndum d'En Comú Podem: "El volem per acordar i no per trencar"
Iceta admet que el resultat de la consulta de Podem no és "una contribució positiva" a les negociacions però creu que ampliar l'acord PSOE-C's no "vulneraria" la decisió de la militància
ACN Barcelona.-El primer secretari del PSC, Miquel Iceta, no comparteix la proposta de referèndum que els va posar sobre la taula En Comú Podem i que s'ha fet pública aquest dilluns. Volen consultar els catalans amb un referèndum "per acordar, no per trencar", és a dir, sobre la reforma de la Constitució. "No el compartim però ens sembla digne d'estudi i una aportació a la claredat", ha resolt el dirigent socialista en roda de premsa aquest dilluns. De fet, considera que els de Xavier Domènech han fet "un esforç sincer d'encaixar" un referèndum sobre la independència al sistema polític i constitucional. A més, Iceta, que veu a prop una nova convocatòria electoral, considera que la consulta de Podem a les bases era "esbiaixada" i per això creu que ampliar el pacte PSOE-C's amb aportacions programàtiques de la formació morada no "vulneraria" la voluntat dels de Pablo Iglesias.
Els dirigents del PSC creuen que "val la pena primer fer un referèndum per acordar, abans que per trencar". Així responen a la proposta de pregunta que va posar sobre la taula En Comú Podem. Iceta ha definit la pregunta binària com "un esforç sincer d'encaixar" un referèndum independentista al sistema polític i constitucional. "Crec que cal valorar la claredat que suposa la pregunta i el plantejament", ha resolt. També ha recordat, però, als de Xavier Domènech que perquè tiri endavant cal un acord polític, l'aval d'un president a la Moncloa i una majoria absoluta al Congrés. "No ho compartim però ens sembla digne d'estudi i un aportació a la claredat". Iceta també ha replicat a Xavier Domènech que el problema "no és ni del PSOE ni del PSC" per tirar-ho endavant, sinó que rau en un "plantejament polític". "No volem trencar sinó acordar, per tant volem un referèndum sobre la reforma constitucional i ho fem a través d'una pregunta que serveixi per renovar l'acord, la seva és sobre la independència", ha insistit. Després de la consulta de Podem Iceta també ha valorat el resultat de la consulta que Podem ha dut a terme aquest cap de setmana sobre un pacte per desencallar la investidura amb PSOE i C's. D'entrada, el dirigent socialista considera que la pregunta era "esbiaixada" i induia una resposta concreta. "No me n'esperava cap altre resultat", ha dit preguntant-se com s'haurien posicionat les bases si se'ls hagués consultat sobre expulsar Rajoy del govern. Conscient que el resultat de la consulta no és "una contribució positiva" a la negociació, Iceta ha apuntat que "no costaria res" explicar que ampliar el pacte PSOE-C's amb aportacions programàtiques de Podem "seria una altra cosa i no s'estaria vulnerant" l'opinió de la militància. "No invalida un govern de canvi".Les eleccions, a propEn qualsevol cas, el dirigent socialista no s'ha mostrat gaire optimista en una resolució de la investidura que eviti una nova convocatòria electoral. "Seria molt negatiu" arribar a eleccions al juny. Creu que no només deterioraria les relacions dels partits d'esquerres i deixaria "enquistada" la situació catalana sinó que també es podria deixar perdre l'oportunitat de canvi i de "fer fora" Rajoy de la Moncloa. Així, i tot i que veu la política espanyola "abocada" a uns nous comicis, ha recordat que "queden dies" i que cal esgotar els terminis perquè "val la pena" un govern de canvi. D'altra banda, preguntat sobre llistes en cas de noves eleccions, Iceta s'ha mantingut al marge de noms però ha admès que "la inèrcia" per repetir propostes electorals és "molt gran". Formalment, però, caldria concórrer a primàries i reunir la comissió de llistes perquè les confeccioni segons les propostes de les federacions, ha recordat.






