El Síndic insta la Generalitat a prendre accions contra "l'intrusisme i les males pràctiques" que afecten el sector privat
Demana també a l'administració que defineixi millor el model de col·laboració entre la seguretat pública i privada
ACN Barcelona.-El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha instat la Generalitat a prendre accions contra "l'intrusisme i les males pràctiques" que afecten el sector privat i a definir millor el model i els mecanismes de col·laboració entre la seguretat pública i privada. Aquestes són algunes de les principals propostes incloses en l'Informe sobre la seguretat privada a Catalunya, que ha presentat el Síndic aquest divendres. Ribó recorda que cal fer el desplegament reglamentari previst en la Llei de seguretat privada i també planteja la necessitat d'un codi deontològic. Així mateix, suggereix que l'Institut de Seguretat Pública participi en la formació del personal de seguretat privada.
L'informe del Síndic recomana que el Govern assumeixi funcions en la seguretat privada, a més de les seves pròpies competències en la seguretat pública. Concretament, suggereix que es faci una interpretació "com més extensiva millor en relació a les facultats de la Generalitat, a través d'una negociació amb el govern de l'Estat". En aquest sentit, Ribó destaca que, per exemple, una de les funcions a negociar seria l'assumpció per part de la Generalitat de la realització dels exàmens que atorguen la categoria de vigilant de seguretat, que ara depèn del Ministeri de l'Interior.L'Informe també aborda l'intrusisme, un dels problemes més greus que pateix la seguretat privada, segons subratlla el Síndic. En forma d'empreses no homologades, personal no qualificat o negocis amb fiscalitat opaca o dubtosa, l'intrusisme "perjudica la qualitat del servei i la imatge del sector", assegura Ribó. Per combatre aquest fenomen, el Síndic també recomana a la Generalitat que emprengui accions decidides i que es faci un seguiment i una actualització periòdica del codi de bones pràctiques en la contractació pública.Una altra proposta que planteja l'informe és que l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya participi en la formació del personal de seguretat privada, tal com preveu la llei, que s'elabori un codi ètic o deontològic del sector i que es faci el desplegament reglamentari previst en la Llei de seguretat privada.Ribó ha puntualitzat que l'objectiu d'aquest estudi no és fer un diagnòstic de la situació de la seguretat privada a Catalunya sinó fixar un text referent en la garantia dels drets de les persones davant la prestació d'un servei de seguretat de titularitat privada. La seguretat privada, segons afegeix, és "clarament" un servei d'interès general que pot ser subjecte d'investigació per part del Síndic, tot i ser una activitat que està en mans privades, d'acord amb les competències que l'Estatut d'Autonomia de Catalunya atorga a la institució.Per elaborar l'informe s'han mantingut reunions, durant els mesos de setembre i octubre de 2015, amb una àmplia representació dels sectors afectats. Segons dades de la Generalitat, durant el 2015 a Catalunya hi treballaven 320 empreses de seguretat privada (196 amb domicili social i àmbit d'actuació limitat a Catalunya) i hi havia 12.537 vigilants de seguretat.






