Titllen d'"atac directe" al català la decisió del TC d'anular parcialment quatre lleis de foment d'ús de la llengua
La Plataforma per la Llengua rebutja la resolució del tribunal i considera que "rebaixa" els drets lingüístics dels catalanoparlants
ACN Barcelona.-La Plataforma per la Llengua ha rebutjat aquest dimecres la decisió del Tribunal Constitucional d'aprovar quatre sentències que estimen parcialment els recursos que el PP i el Defensor del Poble van presentar contra els apartats lingüístics del Codi de Consum, la Llei del Cinema, la llei d’acollida d’immigrants i la Llei de l’Audiovisual. En un comunicat, la plataforma assenyala que la decisió del TC "rebaixa" els drets lingüístics dels catalanoparlants i la considera "un atac directe contra la llengua catalana i contra la manifestada, però mai aplicada, voluntat plurilingüística de l’Estat". De fet, segons afegeix, en alguns punts de les sentències el TC "actua com un òrgan legislatiu, en lloc de fer-ho com un tribunal".
La Plataforma per la Llengua assegura que aquestes resolucions "representen un abans i un després en el tracte que la cort constitucional dispensa vers Catalunya". "És un nou cop de porta a la igualtat de drets lingüístics", denuncia.Sobre la llei del Codi de Consum, la plataforma recorda que mentre que l’estat espanyol disposa de més de 300 normatives que obliguen les empreses a etiquetar o presentar la documentació exclusivament en llengua castellana, "el català es troba cada cop més desemparat davant les institucions de l’estat i maltractat per aquestes". La plataforma denuncia que el TC busca "buidar de contingut" part de la norma, ja que anuncia que el règim sancionador no serà aplicable a l’atenció al client, però en canvi, les informacions escrites seran constitucionals en els termes que subratlli la sentència. Respecte a la llei catalana del cinema, la plataforma creu que el TC ha volgut actuar com a òrgan legislador, ja que, segons apunta, tot i que la considera constitucional determina que la distribució de cinema doblat o subtitulat que ha de ser en català no pot ser superior a un 25%, "de manera que s’impedeix la igualtat de condicions entre el català i el castellà amb una limitació establerta arbitràriament". D’altra banda, també considera que la sentència només afectaria les versions analògiques, mentre que els formats digitals mantindrien l’obligació d’incorporar la versió doblada o subtitulada en català sense excepció i això representa, segons diu, que tots els formats digitals que s’exhibeixin en sales hauran de tenir disponible l’opció d’escollir la pel·lícula en català, malgrat que l’obligació de les sales afectaria el 25% de les projeccions com a màxim.En relació a la llei d’acollida d'immigrants, la plataforma recorda que va ser aprovada per un ampli consens, que sumava una sòlida majoria de diputats del Parlament i que anava en la línia de les recomanacions de la Comissió Europea. En els darrers anys, segons apunta l'entitat, del més d’un milió de persones que han arribat a Catalunya "les que han après català també han après castellà però la situació inversa no sempre es compleix". Afegeix que hi ha molta població nouvinguda amb un domini a bastament suficient de la llengua castellana que encara té un domini deficient del català, "de manera que necessitem un sistema que reequilibri aquesta situació".Des de la Plataforma per la Llengua consideren "indispensable" que aquestes lleis afectades mantinguin la seva essència pel que fa als drets lingüístics dels catalanoparlants. Considera que que aquestes sentències i la intencionalitat que les motiva "confirmen que la llengua catalana no pot disposar d’un marc jurídic propi i tanquen la via de la igualtat de drets lingüístics dels consumidors a l’Estat". Per això, demana que les institucions catalanes continuïn aplicant la llei tot i aquestes resolucions i animen el Govern "a fer complir tot allò que ja és definitiu en aquests textos".






