Metges Sense Fronteres denuncia el “deteriorament dramàtic” de la situació dels refugiats a Lesbos
L’ONG demana que s’amplifiqui l’atenció mèdica a les illes de l’Egeu i alerta de les conseqüències del tancament de serveis essencials
ACN Brussel·les.-Metges Sense Fronteres (MSF) adverteix en un informe publicat aquest dilluns que “les polítiques de la UE i de Grècia estan limitant la protecció i l’atenció als sol·licitants d’asil que es troben en situació de vulnerabilitat a Grècia”. A l'illa de Lesbos, “el nombre de persones que han arribat s’ha multiplicat per quatre entre abril i juny, mentre que la capacitat dels metges per identificar les persones vulnerables s’ha reduït dràsticament”, apunta Emilie Rouvroy, coordinadora general de MSF a Grècia. L’ONG denuncia que són les persones més vulnerables les que estan patint “les retallades en la prestació de serveis de salut de l'illa”. A més, també s’ha reduït l’assistència jurídica i s’han tancat refugis i altres serveis essencials. “Persones vulnerables s’estan quedant al marge a causa de les esquerdes del sistema”, alerta Rouvroy.
Al mateix temps que es produïa un increment en les arribades a Lesbos, MSF denuncia “la reducció de la capacitat de certs actors per proveir d’assistència mèdica i identificar les persones que es troben en situació de vulnerabilitat”. Segons dades de l’organització, els treballadors socials de MSF van determinar que el 70% de les persones ateses eren molt vulnerables però no havien estat identificades com a tals. De la mateixa manera, menys del 15 % dels pacients de salut mental amb condicions severes i menys del 30% dels que havien patit tortures tampoc havien estat identificats pel sistema com a vulnerables.A través d’un informe realitzat a partir de dades mèdiques i testimonis de pacients, MSF també denuncia que les persones que arriben a Lesbos siguin “ubicades al camp de Moria, on estan exposades a altes temperatures”, on se senten abandonades i viuen “successos esporàdics de violència”. “Les seves condicions de vida són difícils i viuen amuntegats. Al complicat sistema legal i a l’intens sofriment personal se sumen la profunda sensació de pèrdua de la llar, la família i els amics i la violència que molts dels refugiats han patit durant el viatge”, afirma Louise Roland-Gosselin, responsable d’Incidència Política de MSF a Grècia.El maig del 2017 es va decidir que les persones vulnerables es quedessin a Lesbos fins que realitzessin la seva primera entrevista d’asil. Un mes després, la UE va assegurar que estava treballant amb el Ministeri d'Immigració de Grècia per tal de determinar quines serien les “vulnerabilitats mèdiques”, identificar les persones que són admeses i quines han de ser retornades a Turquia.






