Els observadors internacionals veuen la violència policial de l'1-O fora de lloc "a les democràcies consolidades"
L'informe preliminar dels experts del Centre Estratègic de la Haia condemna l'actuació de la policia i destaca la "determinació" dels catalans per votar
ACN Barcelona.-Els observadors internacionals veuen la violència policial contra el referèndum de l'1-O fora de lloc "a les democràcies establertes". En el seu informe preliminar sobre la votació, els experts del Centre Estratègic de la Haia (ILOM) condemnen "fermament la violència que va ferir centenars de persones" i que es va poder veure "àmpliament a la premsa internacional". "L'ús de la força per part de la policia espanyola està fora de lloc a les democràcies establertes", diuen els observadors. "Tenint en compte les condicions tenses del dia, l'ILOM destaca la dedicació dels membres de les meses i la determinació dels ciutadans per votar", indiquen en el document.
En el seu informe preliminar, els experts destaquen que diverses persones els van plantejar "preocupacions greus" sobre els drets fonamentals d'expressió, reunió o associació. En el text, remarquen el tancament de webs, la cerca i confiscació de material electoral o l'intent d'agafar control dels Mossos per part del Ministeri de l'Interior. "El referèndum es va dur a terme sota circumstàncies molt adverses", indiquen, assenyalant que "malgrat les circumstàncies" es va fer tot el possible per permetre votar i que al 98% dels col·legis que van visitar es va poder votar. Els experts també descriuen amb "preocupació" les intervencions de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil, que admeten que van passar per un 25% dels col·legis visitats, el que admeten que va dificultar fer un referèndum amb les garanties que oferiria un context "normal". La missió de l'ILOM ha estat encapçalada per Daan Everts, expert holandès en l'àmbit de l'observació electoral internacional.






