directe ! a La República. N. 4126. Dimecres, 21 d'octubre de 2026 17:01 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


Pallars Jussà doble fletxa Dimecres, 29 de novembre de 2017 10:35 h

Els Pirineus són una de les zones de Catalunya més afectades per perillositat geològica

Les darreres avingudes torrencials al vessant nord de Port Ainé van arrossegar 30.000 metres cúbics de tones de pedres i roques

ACN Tremp.-Els Pirineus són una de les zones de Catalunya més afectades per perillositat geològica: inundacions, despreniments, esllavissades, fluxos torrencials, allaus i esfondraments. En els darrers anys, 2006, 2008 i 2011, una de les zones que s'ha vist fortament afectada per aquests fenòmens és el vessant nord de Port Ainé. Carles Fañanás, tècnic forestal del departament d'Agricultura, ha explicat que en aquesta zona es van instal·lar unes malles, que no s'havien col·locat, fins al moment, a cap altre lloc de Catalunya. Fañanás ha afegit que aquestes malles suporten tot el que l'aigua arrossega en casos de grans pluges. Aquest barranc va arribar a arrossegar 30.000 metres cúbics de pedres i roques. Casos com aquest s'han anat repetint a diferents barrancs del Pallars. Tots aquests episodis fan que les infraestructures que es desenvolupen en l'àmbit pirinenc resulten fàcilment exposades a aquests processos naturals, ja que es produeixen amb una periodicitat i intensitat.

Al barranc de Port Ainé s'hi van col·locar 12 dics de balles metàl·liques, diferents dels tradicionals dics de formigó que s'utilitzen per a aquesta funció.Un dels barrancs del Pallars que té en alerta els tècnics és un que desemboca al Noguera de Tor. Aquest, en una barrancada anterior va arrossegar uns 15.000 metres cúbics de material.Durant la jornada 'Riscos torrencials als Pirineus i al vessant nord de Portainé' que es va celebrar ahir dia 28 de novembre a Tremp es va ressaltar que barrancs que es manifesten tan actius són un terreny ideal per a l'experimentació i l'aprenentatge sobre les dinàmiques torrencials.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.