El Banc d'Espanya preveu que la ''incertesa'' política catalana sobre el PIB ''remetrà'' en la primera part del 2018
Les projeccions macroeconòmiques del regulador espanyol indiquen el manteniment de la fase expansiva a un ritme més ''moderat''
ACN Madrid.-Les projeccions macroeconòmiques per al període 2017-2020 publicades aquest divendres per el Banc d'Espanya sobre l'economia espanyola indiquen ''una continuació de l'actual fase expansiva'' tot i que amb ''una moderació'' dels creixement del PIB. Aquesta moderació s'explica per l'esgotament dels factors expansius que han ajudat en el passat recent a l'economia espanyol com la política monetària expansiva del BCE, cosa que obliga a una lleugera revisió d'una dècima a la baixa en la previsió de creixement del PIB per al 2018, que se situarà en el 2,4% i al manteniment de la previsió del 2017 (3,1%). El Banc d'Espanya fa referència explícita a la crisi política a Catalunya i assegura que en l'escenari central de les seves previsions aquesta ''incertesa remetrà'' en la primera part del 2018.
Les projeccions macroeconòmiques de l'economia espanyola que ha publicat aquest divendres el Banc d'Espanya fan referència al període 2017-2020. En aquesta ocasió, una de les principals novetats d'aquest quadre macroeconòmic en relació amb el publicat al setembre passat és l'entrada per primera vegada de la previsió de l'any 2020. La conclusió principal del regulador bancari espanyol és que el quadre de projeccions preveu ''una continuació de l'actual fase expansiva'' que ha viscut aquests últims tres anys l'economia espanyola tot i que amb ''una moderació'' del creixement del PIB.El Banc d'Espanya explica que aquesta moderació vindrà donada per l'esgotament d'una gran part dels impulsos expansius que fins ara han ajudat a l'economia espanyola com ha estat la política monetària expansiva protagonitzada per el BCE, que començarà a restringir-se en els pròxims trimestres. Crisi política catalanaEn referència a la crisi política catalana, el Banc d'Espanya preveu que seguirà sent un ''condicionat addicional de l'evolució de l'economia espanyola al llarg del període 2017-2020''. Tot i això, en l'escenari central d'aquestes projeccions del regulador ''el nivell d'incertesa registrat en els últims mesos remetrà durant la primera part del 2018''.Les previsions d'aquesta edició de les projeccions del mes de desembre indiquen que aquest any 2017 l'economia espanyola creixerà el 3,1%, la mateixa xifra que es va preveure en l'edició d'aquestes projeccions publicades en el mes de setembre. La moderació del creixement del PIB tindrà el seu impacte en l'exercici del 2018 i del 2019 quan l'economia creixerà el 2,4% i el 2,1%, respectivament, una dècima per sota de les previsions anunciades al setembre. Per al 2020, que per primera vegada s'incorpora a les previsions del Banc d'Espanya, el creixement serà del 2,1%, igual que el 2019. Els motors de l'activitat econòmica seran la demanda interna i les exportacions, que seguiran aportant xifres positives al conjunt del PIB tot i que de forma més ''moderada''. Taxa d'atur de l'11% en el 2020El Banc d'Espanya també preveu una ''moderació dels elevats ritmes de creixements observats en els últims anys'' en el mercat laboral. Tot i aquest major moderació en la creació de nous llocs de treball, el Banc d'Espanya preveu que el 2020 la taxa d'atur se situï en l'11% quan en el tercer trimestre d'aquest any és del 16,38%. Una xifra a l'entorn de l'11% no es veu al mercat laboral espanyol des del segon i tercer trimestre del 2008.






