L'Eurocambra proposa reduir de 751 a 705 el nombre d'escons i donar-ne 5 més a Espanya després del Brexit
La Comissió d'Afers Constitucionals aprova la reducció de seients a la cambra i demana llistes transnacionals per a les eleccions europees del 2019
ACN Brussel·les.-El Parlament Europeu podria deixar de tenir 751 escons a partir de la nova legislatura, que començarà a caminar l'any que ve després de les eleccions europees, previstes el maig del 2019. La Comissió d'Afers Constitucionals (AFCO) ha votat aquest dimarts reduir el nombre d'escons fins a 705 després que el Regne Unit surti de la Unió Europea. La proposta de redistribució aprovada suggereix prescindir de 46 dels 73 escons que tenen encara els britànics un cop abandonin el club europeu i aprofitant que dos mesos després del Brexit -que s'efectuarà el 29 de març- hi haurà comicis europeus. Segons han defensat els eurodiputats de la comissió parlamentària, la idea és que aquests 46 escons puguin ser readjudicats en un futur a nous estats membres o bé a llistes electorals paneuropees si finalment n'hi ha. La resta d'escons que té el Regne Unit, 27, anirien a parar als catorze països que actualment estan lleugerament "infrarepresentats". Això comportaria que alguns estats, com Espanya (54) o França (74), en surtin beneficiats i obtinguin cinc eurodiputats més en cada cas i passin a tenir-ne 59 i 79, respectivament.
També augmentaran la seva representació a la cambra Itàlia i els Països Baixos, que en guanyen 3, i Irlanda amb dos més, mentre que Àustria, Suècia, Dinamarca, Estònia, Polònia, Romania, Croàcia, Finlàndia i Eslovàquia tindran un eurodiputat més. La resta d'estats membres, en canvi, mantindrien el mateix nombre d'escons que tenen ara.En qualsevol cas, la decisió final sobre el destí dels escons haurà d'obtenir la llum verda del ple de l'Eurocambra, que haurà de ratificar-ho el mes vinent a Estrasburg, i també del Consell Europeu, és a dir, dels caps d'Estat i de govern dels 27, que hauran de fer-ho per unanimitat."Esperem que la nova composició del Parlament faci reviure la participació ciutadana en el procés democràtic europeu", ha dit la diputada popular Danuta Hübner, ponent de l'informe. Per la seva banda, el també ponent Pedro Silva, dels socialistes, ha assenyalat que és un dia "molt important" per la democràcia europea i ha valorat que la proposta "garanteix una representació justa dels ciutadans i ofereix una solució viable i raonable" en l'escenari post-Brexit.A més, l'Eurocambra ha demanat també llistes transnacionals de cara a les pròximes eleccions europees. L'eurodiputat d'ERC, Josep Maria Terricabras ha valorat positivament que la ciutadania pugui votar una llista amb candidats de diferents estats, ja que "ajuda a crear en l'imaginari ciutadà la importància d'un interès general europeu i d'un sentiment de pertinença europea".






