directe ! a La República. N. 4126. Dissabte, 24 d'octubre de 2026 13:09 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


Gironès doble fletxa Dimarts, 13 de febrer de 2018 16:37 h

Engeguen un projecte a Girona per lluitar contra l'"estigma" de la salut mental en l'àmbit sanitari

Una enquesta realitzada a 260 professionals conclou que només el 32% assegura que tracta als pacients amb trastorns igual que la resta

ACN Girona.-Combatre l'"estigma" de la salut mental en l'àmbit sanitari. Aquest és l'objectiu del projecte 'La Consulta', que s'ha presentat aquest dimarts a Girona i que busca sensibilitzar als professionals del sector sobre la discriminació que pateixen algunes persones amb trastorns mentals quan són atesos en un CAP o en un hospital per una consulta que no té res a veure amb la seva situació. La iniciativa arrenca d'una enquesta realitzada a 260 professionals de la Regió Sanitària de Girona i contrastada per 80 usuaris de la Xarxa de Salut Mental i Addiccions de l’IAS. Segons les dades obtingudes, només el 32% dels professionals asseguren que tracten al pacient igual que a la resta. Un 37% admet que tendeix a associar les actituds de la persona amb el seu problema mental, un 22% prefereix derivar-lo i un 7% diu que no té en compte l'autonomia del pacient, tractant la consulta només amb familiars o acompanyats. El projecte presenta quatre casos hipotètics en format vídeo on es mostren els principals comportaments dels metges des del punt de vista de l'estigmatització i els efectes que té en les persones ateses.

'La Consulta' és una eina de treball per al personal sanitari que té com a objectiu ajudar als professionals del sector quan atenen persones amb un trastorn de salut mental. Es tracta de quatre vídeos on es mostren els principals comportaments que tenen els metges i la resta del personal des del punt de vista de l'"estigma" i els efectes que té sobre les persones ateses.I és que, segons una enquesta realitzada a 260 professionals de la Regió Sanitària de Girona, un 37% assegura que tendeix a associar les actituds del pacient amb el trastorn que pateix, un altre 22% prefereix derivar-los a l'especialista encara que no faci falta i un altre 7% reconeix que no té en compte l'autonomia del pacient i parla directament amb familiars o acompanyants. Tan sols un 32% assegura que tracta el pacient igual que la resta. Aquesta enquesta va ser contrastada per 80 usuaris de la Xarxa de Salut Mental i Addiccions de l'Institut d'Assistència Sanitària (IAS).El document audiovisual presenta dos dels casos ubicats en una consulta d'atenció primària on pacients amb trastorn mental apareixen queixant-se de mal al peu i d'un canvi de la medicació de la diabetis. Les altres dues gravacions se situen en una consulta d'un especialista. Un d'ells vol fer-se una vasectomia i un altre demanar un consentiment informat per a l'aplicació d'un tractament.En el cas del pacient amb mal de peu, set de cada deu professionals asseguren que tractarien el pacient de la mateixa manera que qualsevol usuari. En canvi, en el cas de la persona amb diabetis la situació és diferent ja que set de cada deu professionals en aquest cas entendrien que la resistència al tractament es deu al seu trastorn mental.Finalment, en les simulacions de visites a l'especialista es produeix una situació força semblant. Set de cada deu professionals atribuirien a la voluntat del pacient fer-se la vasectomia. En el cas del consentiment, la meitat consultaria als professionals de salut mental per conèixer el seu punt de vista.La iniciativa està coordinada per la Fundació Campus Arnau Escala, conjuntament amb la Xarxa de Salut Mental i Addicions de l'IAS, la Nave Va, la Fundació Drissa i la Fundació Tutelar de les Comarques Gironines. Hi ha participat 70 persones amb malaltia mental, a més d'estudiants de medicina, infermeria, psicologia, educació i treball social de la UdG.L'edifici de la Generalitat a Girona ha acollit la presentació del projecte, que ha anat acompanyada d'una taula rodona titulada 'Discriminació i impacte: el contrast entre les intencions de conducta dels professionals i la percepció de les persones ateses'.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.